
c~~~o~w~~~~~ o~ r~ss~cuu~~~~s
~UPREP~iE ~UI~ICI~1L CQURT

SJC I~O> ].1b21

A.Ca NU. 2013-P-1884

DONAI.,IJ `I'HO?~AS SCHOLZ ,

Plaintiff-Appellant

v.

BOSTON HER.IaLD, GAYLE FEE,

.AND LAURA RAPOSA,

Defendants-Appellees

TAI ~TJE~OLK ~LFP~ ~O~ COiy~T

Nicholas B. Carter (BBO #561147)

Edward F. Foye (HBO #562375)

Seth J. Robbans (BOO #655146)

Todd & 4Jeld LLP

One Federal Street, 27th Floor

~OStOri, M7~ 0217.0

ncart~r~toddweld.com

efoye~toddweld.com
srabbinsc~toddweld.com
{617) 720-2626

Date: March 11, 2014



TABLE OF CONTENTS
PAGE

TABLE OF AUTHORITIES . ...:............._~~:..,..:.iii

ISSUES PRESENTED .......~..... ....., _ ..,.... .....1

STATEMENT OF THE CASE .............~._....,..._..~,.1

STATEMENT OF THE FACTS ....... .........,,.. ,..,...,7

A. Scholz`s and Brad's Work with Boston .,,.,..~7

B. Brad`s Depression, Suicidality and

"Victimization" of His Fiancee's Sister' ....9

C. The Herald's March 15 Article .............12

D. The Herald's March 26 Article .............14

E. Despite Threats of Litigation, the Herald

Reporters Destroy Their Notes ..............17

F, The Herald`s Subsequent Coverage of Brad's

Suicide and Its Failure to Retract Known

Errors .....................................17

G. Prior Proceedings ..........................19

SUMMARY OF THE ARGUMENT .............z.,,..,..<,.~.21

STP NDARD OF REVIEW ,. <.. .. .. .., - <,.23

ARGTJMENT ~ .....................,,..24

I. The Herald's Articles Were Factual in

Nature and Not Opinion ....................24

A, The Ultimate Conclusion of the

Herald`s Articles, that Scholz Caused

or Contributed to Brad's Death, Was

Factual in Nature ..................~.24

B. The Herald's Alleged `Opinions` Were

Based Upon Disclosed Defamatory

Facts, and Were Therefore Actionable .30

i



C. The Herald's Articles, Even if

Opinion, are Actionable as Implying

Undisclosed Defamatory Facts .........37

II. The Herald Published its Articles With

Actual Malice .............................37

A, The Herald Fabricated Statements from

`Sources' in Its March 15 Article.....37

B, The Herald Fabricated or Materially

Distorted Many of the Statements

Attributed to Micki Delp in the

March 16 Article ......................41

C. Fee and Raposa's Destruction of Their

Notes Is Strong Evidence of Actual

Malice ................................44

D. The Herald's Subsequent Repetition of

the False Statements in the I~larch 15
and 16 Articles is Further Evidence

of Actual Malice ......................45

E, Although MiCki Acknowledged Saying

Some of the Quotes in the

March 16 Article, the Herald

Nevertheless Published Them with

Reckless Disregard for Their Truth

or Falsity...._. _.. _,~..,,,........46

III. Scholz Presented A Triable Claim for

Intentional Infliction of Emotional

Distress ..................._....,,...,.51

IV. The Superior Court Erred in Allowing Over
$130,000 in Deposition Costs ..............53

CONCLUSION . .........................W..........W...56

CERTIFICATE OF COMPLIANCE ...........................56

ADDENDUM .................................following 56

ii



TABLE OF AUTHORITIES

Cases Pane

Action Repair, Tnc. v. American Broadcasting

Cos., Tnc., 776 F.2d 143 (7t Cir. 1985) ............... 34

Brown. & Williamson Tobacco Co~_~,, v. Jacobson,..._ ._ _.._ r_ —._,._..._...y...
827' F.2d lll9 (7r~' Cir. 1987)...... .............. 44

Cady v. Marcella, 49 Mass. App. Cta 334 (2000) ... ... 52

Carson v. Allied News. Co.,

529 F.2d 206 (7t Cir. I976) ................:...~.... 43

Cianci v. I~Tew Times Pub. Co. ,

639 F.2d 54 (2d Cir. 1980) ,........,.. 24, 29, 47

Clark v. County of Tulare, 755 F. Supp. 2d 1075
---

-~E.D. Cal. 2010) .. , . <_._ ... ..... ~ . . ..... . .. . ..... . . 24

Cole v. Westinghouse Broad. Co., Inc.,

386 Mass. 303, czr~. denied, 459 U.S. 1037 (1982} ... 26

Commonwealth v. Althause, 207 Mass. 33 (1910) ,........ 28

Cooper v. Cooper, 62 Mass. App. Ct. 130 (2004) .,_... 54

Crane v. Arizona Republic,_..r__-----.__...___....___._..~___---------t-Y; -
-;__._ ..... .972 F.2d 1511 (9 Cyr 1992) .................. 48

Dilworth v. Dudley, 75 F.3d 307 (7th Cir. 1996),,.,,,,, 25

Disend v. Meadowbrook School,_._ _.___.._..,.._.._..~...__.,~s_a
33 Mass. App. Ct. 674 (1992} .,,..~.,...LL. 25, 26

Estate of Tobin v. SmithKline Beecham Pharmaceuticals,
~V.. 2 0 0 1 WL 3 610 2161

~__(D..a_. ~,d...t.._._.._.._.... 
fir. 2001} .. .._....,....,.,.... 28

Fleming v. Benzaquin, 390 Mass. 175 (1983} ,,,,,,.,,... 25

Flowers v. Carville, 310 F.3d 1118 (9th Cir. 2002} 37, 47

Fressell v. ATS~T Technologies, Inc.,
------- --- —~ _ .._..._.w ._._ __. ~_ - ---_ __._w. _.__.
103 F.R.D. 111 (N.D. Ga. 1984) ,,.,_.. ....... 54

iii



~reyermuth_v._ Lutfy, 376 Mass. 612 (1978) _:.,....,.,. 28

Gacek v. Owens & Minor Distribution., Inc.,

666 F.3d 1142 (8t Cir. 2012) ..............._....,,, 34

Gochis v. Allstate Ins. Co.,
- -- — ---- --- -----
162 F.R.D. 248 (D. Mass. 1995) .................. 53, 54

Godbout v. Cousens, 396 Mass. 254 (1985} ..,,.,,,,,,,. 37

Goldwater v. Ginsburg, 414 F.2d 324 (1969) ...,...,.... 48

Herbert v. Lando, 441 U.S. 153 (1979} ,,,,,,,,,,,,,,, 46

Holbrook v. Casazza, 204 Conn. 336,
528 A Zd~N.77~4 (1987) .. ............................ 45

Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111 ('1979) .......... 37

Jones v. Taibbi, 400 Mass. 786 (1987) ............... 47

Kinq v. Globe Newspaper Co.,

4Q0 Mass. 705 (1987} .,,,....~...~...,, 30, 35, 49

Lyons v. Globe Newspaper Co. Inc.

415 Mass. 258 (1993} ~, ...............,..,,.,.... 35, 36

Lyons v. New Mass Media, Inc., 390 Mass. 51 (1983) 25

Masson v. I~ew Yorker Magazine, Inc.,

501 U. S . 496 (1991) .. , ...... , , . _-~. , .. , , . , , .. , .. 37, 48

McGrath v. G & P Thread Corp., 353 Mass. 60 (1967) ,.., 52

McNamee v. Jenkins, S2 Mass. App. Ct. 503 (2001) ..,.,. 37

McRae v. Afro-American Co., 172 F. Supp, l84
--m"(E.D. Pa. 1959) , aff~'d, 274 E'.2d 287

(3d Cir. 1960) .. 
_..~r....- ..... 

......... . ..... . ..... . .... 26, 29

Merrick v. Northern Natural Gas Co.,

911 F.2d 426 ~lOLh Cir. 1990)` ......,,..~.....,,, 54

Micta v. City of Holyoke, 398 Mass. 343 (1986) _..... 28

Milaroom v. News Group Boston, znc.,
412 

Mass.._9..
-1992) ..,.~. .......................... 37

iv



Milkovich v. Lorain Journal Co,,

497 U.S. 1 (1990) .............................. 24, 30

Mullins v. Pine Manor College, 389 Mass. 47 (1983) ,,, 53

Murphy v. Boston Herald, Inc.,

449 Mass. 42 12007} ,....,,...,......,.. passim

Myers v. Boston Magazine Co., Inc.,

380 Mass. 336 (1980) ............... .,, <,,, 24, 27

National Ass n of Govern.men.t Emps., Inc. v. Central
Broadcasting Corp., 379 Mass. 220 (1979) ...` 34, 35

N~ Brothers Const., Inc. v. Cranney,
436 Mass. 638 (2002) .............................. 42

N. Shore Pharmacy Servs., Inc. v. Breslin Assocs.
Consulting, LLC, 20Q4 WL 6001505 (D. Mass.
June 24, 200gV4LL(magistrate} adopted
2004 WL 6001506 (D. Mass. Aug. 16, 2004),

S.C., 491 F. Supp. 2d 111 (D. Mass. 2007) .,,.,...... 28

Nutting v. Roche Bros. Supermarkets, Inc.,
50 Mass. App. Ct. 572 (2000) ....~ ,,,.., .. 28

O'Brien v. Analog Devices, Inc.,

34 Mass. App.. Ct. 905 (1993) ...,.,..,.....,.,,,,,.. 42

Phantom Tourix~J, Inc. v. Affiliated Pubs.,

953 F, 2d 724 (ls`'~ Cir.) ,

cert, denied, 5Q4 U.S. 974 (1992) ..,...,..._,...... 27

Rei1lV_v. Associated Press,
59 Mass. App. Ct. 764 (2003} ........,,..... 3Q

Roman v. Trustees of Tufts College,

461 Mass.~~707 (2012) ......... .....~...._,..... 23

Rutt v. Bethlehems' Globe Publ. Co „u .. 
_3 

3..~. _.,._....~.
5 Pa. Super. 163, 484 A.2d 72 (1984) ....... 25, 29

Scholz v. Delp,

83 Mass. App. Ct. 590, rev. granted,

466 Mass. 103 (2013} .,..,,,,..r.....,....,..,.., 20

v



Shafer v, City of Boulder, 896 F. Supp. 2d 915

(D. Nev
-~~--
-2012) ...................................... 24

Sharon v. Times InC.~

--599 F. Supp. 538 (S.D.N.Y. 1984) ....... ......... 45

Smaland Beach~Ass'n, Ins, v. Genova,
461 Miss 214 {2012) ............. .................. 42

St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968} ~,,,,, 42

Stepakoff v. Kantar, 393 Mass. 836 (1986) .. .,.,.... 28

Stern v. Cosby, 645 F. Supp. 2d 258 (S.D.N.Y. 2009) ... 50

Stone v. Essex County Newspapers, Inc.,

367 Mass. 849 (1975) ,.,.,.._~,.. ........, ,,,,,, 50

Sullivan v. Conway, 157 F.3d 1092
(7~h 

Cir.m.
1998) ...................................... 25

Suzuki Motor Cozp, v. Consumers Union of the U.S., Inc,,---
330 F.3d 112' (9~-'' Cir. 2002) , cent. denied.,
540 U.S. 983 (2003) ......................,...,....,. 49

Tech Plus, Inc. v. Ansel,
_. -- ,._~--~-
59 Mass. App. Ct. 12 (2003) ... ............ 27, 29, 52

Templeman v. Chris Craft Corp, 770 F.2d 245 (1St Cir) ,
cent denied, 474 U.S. 1021 (1985) ..... .....,... ., 54

Thomas v. Thomas, 1988 G7L 93932
--{N.D. Ill. Sept. 8, 1988) ~...,.., .,.,...,~, 34

Tosti v. Ayak, 394 Mass. 482 (1985) ... .,.,.. .. 51

V3aldman v. Am. Honda Motor Co,,

413 Mass. 320 (1992) ,,......,.,.„.,,.. 23, 53, 55

Wallace v. Ludwig, 292 Mass. 251 (19357 ............... 52'

[nTeaver v . Lancaster 1~Tewspa~ers , Iric : ,

592 Pa. 458, 926 A.2d 899 (2007) „~.,._.m,...,w,..,, 46

vi



Zerangue v. TSP Newspapers, Inc.,. 814 F.2d 1066
__ 

~5th__Cir. 1987) . .............. ~ ..: , .:...... 40, 41, 45

O~kbe~ A~thor~ts.es

Mass. R. Civ. P. 54(e) .......,.,_....._......... 53, 54

vii



Issues ~resen~ed

I, Whether the Superior Court erred in holding that

news stories in the Boston Herald blaming the

plaintiff Donald Thomas Scholz for causing

another's suicide were pure opinion and not

defamatory where, among other things, {i) the

accusation was provably false and (ii) the

articles were widely viewed as fact and not

opinion.

IT, whether the Herald published the defamatory

articles with knowledge that they were false or

with reckless disregard of whether they were true

or false.

III. Whether the Superior Caurt erred in granting

summary judgment for the Herald on Scholz`s

intentional infliction of emotional distress

Claim where the Herald fabricated stories blaming

Scholz for his friend's suicide and where Scholz

suffered documented physical and emotional harm.

IV. Whether the trial court erred in awarding the

Herald over $132,000 in deposition costs where

none of the depositions were necessary to the

disposition of the case.

~~~tem~~t of the Case

This is a defamation case. Scholz is the

producer, primary songwriter, and lead musician in the

rock and roll band, Boston. The bawd's lead singer,

Brad Delp,l killed himself on March 9, 2007. After

Brad's death, the Hexald published three def amatory

articles under the byline of its two longtime Inside

Track columnists, Gayle Fee and Laura Raposa. A11

1 Where family members who share the same last name are

involved in the case, this brief uses .the person's

first name for convenience. No disrespect is

intended.

1



three falsely accused Scholz of causing Brad's

suicide.

The first article appeared on March 15, 2007. It

reported that Brad committed suicide by carbon

monoxide asphyxiation in his Atkinson, N.H. home. It

went on to say:

Friends said it was Delp's constant need to

help and please people that may have driven him

to despair. He was literally the man in the

middle of the bitter break-up of Boston - pulled

from both sides by divided loyalties.

Delp remained on good terms with both Tom

Scholz, the MIT grad who founded the band, and

Barry Goudreau, Fran Sheehan and Sib Hashian,

former members of Boston who had a fierce falling

out with Scholz in the early `80s.

Delp tried to please both sides by continuing

to contribute his vocals to Scholz's Boston

projects while also remaining close to his former

bandmates. The situation was Complicated by the

fact that Delp's ex-wife, Micki, is the sister of

Groudreau's wife, Connie.

"Tom made him do the Boston stuff and the other

guys were mad that they weren't a paxt of it,"

said another insider. "He was always under a lot

of pressure."

As you may know, in 1976 the band's first

album, featuring,Scholz, Delp, Goudreau, Hashian

and Sheehan, was the best-selling debut album in

history, spawning rock staples "More Than a

Feeling," "Peace of Mind," °Foreplay Long Time"

and "Rock and Roll Band." 3ut shortly thereafter

things deteriorated.

Scholz's penchant for perfection and his well-

chronicled control issues led to long delays

between albums. As a result, Goudreau, Delp and

2



Hashian released an album without him, which led

to an irretrievable breakdown.

Scholz claimed that the other band members -

with the exception of Delp - attempted to steal

the name Boston. While the biter battle raged,
Delp tried to keep peace with both sides. He
continued to perform with Scholz and the
reconstituted Boston but also did projects with
Goudreau and remained friends with the other
original members.

But the never-ending bitterness may have been

too much for the sensitive singer to endure.
-Just last fall the ugliness flared again when
Scholz heard some of his ex-bandmates were

planning to perform at a tribute concert at
Symphony Hall for football legend Doug Flutie -

and then had his people call and substitute
himself and Delp for the gig, sources say.

In fact, the wounds remained so raw that Scholz
wasn't invited to the private funeral service for

Delp that the family held earlier this week.

B'What does that tell you?" asked another
insider, "Brad and Tom were the best of friends
and he's been told nothing about anything."

See Joint Record Appendix ("A") at 486-87.2

The next day, the Herald ran a second article

about the role of the "never ending bitterness" in

Brad`s death under the page 1 headline "PAL'S SNUB

MADE DELP DO IT" and in smaller type below: "~oston

rocker's ex-wife speaks." A490. In the Inside Track

section, the article (under the by-line of Fee and

Raposa) read, in pertinent part:

2 The articles at issue also appear in their entirety

as an addendum to this brief.

3



Boston lead singer Brad Delp was driven to

despair after his longtime friend Fran Cosmo was

dropped from a summer tour, the last straw in a
dysfunctional professional life that ultimately

led to the sensitive frontman's suicide, Delp's

ex-wife said.

"No one can possibly understand the pressures

he was under,°' said Micki Delp, the mother of

Delp's two kids, in an exclusive interview with

the Track.

"Brad lived his life to please everyone else.

He would go out of his way and hurt himself

before he would hurt somebody else, and he was in

such a predicament professionally that no matter

what he did, a friend of his would be hurt.

Rather than hurt anyone else, he would hurt

himself. That's just the kind of guy he was."

Casmo, who had been with Boston since the early

`90s, had been "disinvited" from the planned

summer tour, Micki Delp said, "which upset Brad."

But according to Tom Scholz, the MIT-educated

engineer who founded the band back in 1976, the

decision to drop Cosmo was not final and Delp was

not upset about the matter. (Cosmo's Son

Anthony, however, was scratched from the tour.)

"The deci~
was a group
through his
unhappiness
active part
people, not

pion to rehearse without
decision," Scholz said
publicist. "Brad never
with that decision .
in arranging the vocals
seven."

the Cosmos
in a statement
expressed
and. took an

for five

Nonetheless, according to the singer's suicide

notes released yesterday, Delp said he had `lost

my desire to live.'.

Police say Delp sealed himself inside his

bathroom last Friday, lit two charcoal grills and

committed suicide via carbon monoxide poisoning.

"Mr. Brad Delp, J'ai une ame solitaire. I am a

lonely soul," said one of the notes. "I take



complete and sole responsibility for my present

situation." The note also included instructions

on how to contact his fiancee, Pamela Sullivan,

who found Delp's body.

According to Micki Delp, Brad was upset over

the lingering bad feelings from the ugly breakup

of the band Boston over 20 years ago. Delp

continued to work with Scholz and Boston but also

gigged with Barry Goudreau, Fran Sheehan and Sib

Hashian, former members of the band who had-a

fierce falling out with Scholz in the early `80s.

As a result, he was constantly caught in the

middle of the warring factions. The situation

was.COmplicated by the fact that Delp's ex-wife,

Micki, is the sister of Goudreau's wife, Connie.

"Barry and Sib are family and the things that

were said against them hurt," Micki said.

"Boston to Brad was a job, and he did what he was

told ~o do. But it got to the point where he

just couldn`t do it anymore."

A490-91. Those who read the stories understood that

they identified Scholz as the culprit in Brad's

decision ~o end his life based on supposed "inside

information" from Brad's ex-wife, Micki Delp, and

various alleged unnamed "insiders" anc~ "friends."

The third article appeared on July 2, 2007.

There, Fee and Raposa reported that Boston's "warring

factions" would reunite for a tribute Concert to Brad.

They a.ddecl that Scholz and his former sidemen had

"beeri at odds for decades and the lingering bad

feelings from the breakup of the original band more

than 20 years ago repor'cedly drove singer Delp to take

his own life in. March." A494.

5



In March 2Q13, the Superior Court (McIntyre, J.)

held that `Cd]espite the amassing of powerful evidence

of [Brad's mental state," it was "impossible" for

Scholz to "disprove the proposition" that Scholz was

"the actual cause of [Brad's] suicide." A1757. The

court therefore held that the articles were not

actionable because "[n]o one ever knows what actually

motivated the person -- in that last tortured moment -

- to end his life." A1775. Thus, while the court did

not doubt that the Herald's articles blamed Scholz for

Brad`s death, it believed that those statements could

only be deemed opinion and, as such, non-defamatory.

The Superior Court erred. Scholz's burden at

trial wi11 be to show that the articles were

substantially false by a preponderance of the

evidence, nod to prove beyond the slightest possible

,philosophical doubt why brad killed himself.

Testimony from Brad's closest friends, emails from his

final days and his suicide notes, leave no reasonable

doubt about why he killed himself, and it had nothing

~o do with Scholz. Virtually every supporting `fact'

that the Herald cited in its articles - from the 20

year old `tensions' which no longer existed to

`bitterness.' that was long gone to the attribution of

Cosmo°s firing as the immediate cause of death - was

provably false. Thus, for those reasons and for the



other reasons discussed below, -the Superior Court

erred and its decision must be reversed.

St~tem~nt of the Facts

A. Scholz's and Brad's Work with Boston.

Scholz is an M.T.T. graduate who founded the rock

music group Boston in 1975. A5647. He has been the

leader of Boston ever since, and is well known as

such. A1139 at ¶ 548.

Scholz's relationship with Brad was consistently

good. A1413 at ~ X193. Brad was part of Boston from

the beginning and for the most part they worked

together harmoniously. Id. brad and Scholz were both

vegetarians who were deeply supportive of anti-

violence and anti-cruelty organizations. Id. Brad

stated his respect for Scholz on many occasions, both

publicly and privately. A1415 at 1997; AI424 at ~~

1198-1205; A1278-81 at ¶~ 891-900.

In the 1980s, Barry Goudreau, Sib Hashian and

Fran Sheehan - the three other members of Boston at

the time - left the band. A1135 at ~ 544. Goudreau

and Hashian initiated lawsuits against Scholz, and

Scholz later sued Sheehan. Id. Although Micki is

Goudreau's sister-in-law (that is, Micki's sister

Connie is married to Goudreau), brad remained neutral

and continued to work with Scholz. A1405 at ~~ 1174-

75; A1174-75; A1~07 at ¶ 1178; A6074.

During this time, Scholz and Brad had an

7



understanding that Brad was a "free agent" and was

always welcome, but not required, to work with Scholz.

A1386-88 at ~¶ 1132-37; A6072-73. In fact, Brad

temporarily left Boston for a time in the early 1990's

to work with RTZ, a band he founded with Goudreau,

Hashian, and others. A1386-87. Brad consistently

expressed to friends his independence from both Scholz

and Boston on the one hand and Goudreau, Hashian, and

RTZ on the other. See A1395-1405 at ~~ 1150-75. As a

column that Fee and Raposa wrote for the Herald in

2002 reported, Brad had "remained neutral" and was

"proud of the fact that he's managed to stay friends

with all of his bandmates over the years." A6074.

In November 2006, Boson performed a show without

Gosmo, with whom Brad had shared lead vocal duties

since 1995. A1436 at ~ 1220. Brad was not upset that

Cosmo was not part of the show and unlikely ~o be in

the band in 2007, and was enthusiastic about the

prospect of an upcoming: tour, A1437-41 a~ ¶~ 1224-32.

In fact, at the time of his death in March 2007, Brad

had not seen or spoken to Cosmo since October 2044.

A1437 at 1223.

In early January 2007, Scholz reached out to Brad

to confirm that he wanted to tour with Boston that

summer. A5866. Scholz told Brad that if he did not,

the tour would not go forward. Id. Two weeks before

his death, Brad gave an interview to Limelight

8



magazine, A124-31, in which he talked about his work

with Boston and expressed enthusiasm and optimism over

that summer's possible tour. A1280 at ¶ 90Q.

Only one week before Brad's death he learned that

the tour might not go forward. A5876. On March 1,

2007, Scholz emailed Brad and the rest of the band to

tell them that only three tour dates had been

confirmed and he was "holding off on spending money

for the live production set work until this tour

is definite.° Id.

B. Brad's Depression, Suicidality and
"Victimization" of His Fiancee's Sister.

Brad had a long history of anxiety and

depression. Starting in 1991, he took Xanax, which

largely seemed to resolve his stage fright. A1442-43

at ~( 1235-40. The depression and suicidality

continued, however, and were observed by his family

and friends. A1307-13 at ¶¶ 944-63. His former

fiancee, Pad Komor, observed that the anxiety and

depression usually coincided with upsetting events in

his personal life. A5827 at ~ 14.

Brad's personal life had more than its share of

upsetting events. Micki, his second wife, separated

from him in 1991 and divorced him in 1996 because of

his mental health issues. A1308 at ~J 947. In 1996,

she moved their two children, then approximately 11

9



and 15 years old, permanently to the West Coast, which

greatly upset Brad. A1308 at ~~ 948-49.

Brad became romantically involved with Pam

Sullivan in approximately 2000. A1254 at ¶ 841. In

the summer of 2046, however, Pam had a relationship

with another man. A1255-58 at ~~ 842-46. Brad was

"despondent" and told a confidant that he "didn't

think he'd be able to recover from it." A1259 at ~

847. Pam moved out of Brad's home in September, 2006.

A1261 at ¶ 851. Nevertheless, they reconciled, and

were due to be married in August of 2007. A1113 at ~

512.

Nine days before Brad's suicide, a serious

incident occurred between Brad and Meg Sullivan, Pam's

younger sister. A1282-83 at ~~ 90,1-07. Meg, who

lived in a spare bedxoom in Brad's Atkinson, N.H.

home, discovered that Brad had gaped a small camera to

the cezling of her bedroom. A1283 at ¶ 907. The

camera was rigged to transmit audio and video to a

receiver in another part of the house. A1283 at

90.7. When Meg and her boyfriend, Todd Winmill,

Confronted Brad about her discovery, Brad was

devastated. A lengthy email to Meg expressed his

sorrow at having °`victimized" her. A1292 at ¶ 917;

A5890. In another email, Brad acknowledged that he

had "committed that most egregious sin against" her.

AS878. -Meg wrote ~o him just days before he took his

L0



life, "T am very concerned for you [Brad]," and asked

for assurance that "you aren't planning anything

harmful to yourself." A5888. At the same time, Meg

told Brad that he "hurt [me] to the core." Id. As Meg

would later testify at deposition, she was concerned

about Brad hurting himself because "he was depressed.

I knew he had thought about suicide." 15030 at 96.

Brad also had communicated his profound distress. He

wrote: "I have made a mess of the lives of my three

closest friends. I don't know if I will ever forgive

myself for that." A5891. He also wrote: "I don't

think anyone could think less of me as a person as I

am feeling about myself at this moment." A5878. Upon

reading Brad's emails and suicide note ~o Neg and

GJinmill, Brad's friends, including Meg, conceded that

the anguish expressed by Brad there was like nothing

they had ever before heard from him. A1338 at

1021-1029.

On the morning of March 8, 2007, Meg and Winmill

went back to Brad's house to remove the last of Meg's

belongings. A1301 at ¶ 932. Meg heard Winmill

yelling at Brad, telling him that he had done a

"terrible thing" that caused °`some serious damage" to

Meg. A5018 at 45. Winmill swore at Srad. Id. Brad

was crying anal very quiet. Id. "The only things I

really heard him [Brad] say," Meg testified "was

repeated `I'm lorries."' Id. That same afternoon,

11



Brad purchased the charcoal grills he used that night

to suffocate himself in his bathroom. A1302 at ~ 933.

Pam discovered the body the next days she left work

when she did not hear from him and had "a bad feeling"

that he might try to kill himself. A1326 at ¶ 986.

Brad left behind multiple suicide notes: one to

Pam, one to Meg and Winmill, one to his two adult

children, and one to Micki, as well as two public

notes. A1315 at ~[ 967. One of the public, notes,

clipped to tl~e neck of his shirt, read: "Brad Delp.

J'ai une acne solitaire. I am a lonely soul." A1320

at ~( 976. Another public note, intended for whoever

found him, read in part: "S take complete and sole

responsibility for my presen'c situation." A3134-31.

In his suicide note to Nteg and inTinmill, Brad

apologized "for the heartache I have caused you."

A5943. In the note to his children, he revealed

"emotional issues" dating back to when he was a child

that prevented him from being able to share his

deepest emotions with other people. A5308. Not one

of the notes mentions Scholz, Boston, Fran Cosmo or

anything having to do with Brad's professional life.

A1306 at ~ 943; A1315 at ~ 968; A1316 at ~ 970; A1318

at ¶ 972; A1319-20 at ~~ 974-77.

C. The Herald's March 15 Article.

The Herald's "Inside Track" is a column written

by Gayle Fee and Laura Raposa that covers

12



entertainment news. A1175-76. When the Atkinson

police confirmed Brad's suicide on March 14, Fee.

allegedly began to call "sources" for the article.

A1221 at ~ 736.

The March 15 article, quoted at 2-3 above,

attributed the information in it to unnamed "insiders"

and "friends." As discussed below in part IT of the

argument section, virtually all of Fee's claimed

"sources" denied speaking with the Herald or providing

it with the key information in the article.3 See

generally A1186-1202.

On the morning that the March 15 article

appeared, Fee appeared on WRAF radio. A1224 at ¶ 743;

A6221. She admitted that she herself found her own

story hard to believe, and initially doubted the

likelihood that someone would kill himself because of

job difficulties ("this couldn't possibly be the

reason"), but. added: "Once you start looking at how

bitter and ugly and bad the feelings still are twenty

years later and think about putting up with that maybe

every day of your life for twenty years maybe

3 To take only one example, the Herald supposedly
relied on Ernie Boch, Jr. for the information that
Goudreau and Hashian were "mad" that they weren't part
of Boston, creating the "never-ending bitterness" that
allegedly became "too much for the sensitive singer to
endure." See 485 (article); A6409 (Fee interrogatory
responses) ~~Boch denied talking ~o the Inside Track
about that. A3435 at 164, A3437 at 208; infra,
Argument at part I(B).

13



it Could push somebody who is kind of sensitive over

the edge." A6227. She reached that conclusion on her

own; no source had told her that Brad was suffering at

all, much less "every days" as a result of past band-

related conflicts. A1224 at ~~ 744-45; A1225 at

746; A3897 at 283-85. She also stated that Scholz

apparently "gave Brad nothing but grief his entire

life," which, again, no source had told her. A6227;

A~225 at ~ 747.

D. The Hexald's March 16 Article.

On March l5, Fee Ca~~@d Micki because she wanted

to speak to her for a follow-up article. A1203 at ¶

688. A3709 at 576. At the time Fee and Micki spoke,

Gail Parenteau, Scholz's publicist, had already warned

Fee that Micki had previously called Parenteau saying

"vile things about Tom," and saying, "I'll make sure

that Brad's suicide is pinned on Tom," and "I am

f***ing sick of Tom." A4490 at 531.

Micki and Fee spoke for a "minute or so".

According to MiCki, Fee "tried to get me to say that

it was about the band," including asking MiCki about

whether Brad's suicide had "anything to do with the

bad relationships in the band or the political

problems" in it, A1205 at ~ &94; A3711 at 585. Micki

told Fee that it did not. P_3714 at 598.. When Fee

asked if MiCki knew whether there was anything that

Brad was °̀upset by," Micki replied that he was upset

~4



that Cosmo "had been uninvited on the tour." A1204 at.

&91; A3713 at 595. "Upset", however, was as far as

it went. A3711. at 585 ("That was it") A3713 at 595

("I believe I did say disinvited [a]nd that's

all I said.").

Fee's article was the lead story in the March 16

Herald. A489. The page one headline read, "PAL'S

SNUB MADE DELP DO IT." See A1205 at ~ 692. The

article, quoted at 3-5 above, conveyed that Brad was

driven to suicide by Cbsmo's firing (the "snub" that

"made him do it") It also claimed that Brad at his

death was still "upset over the lingering bad feelings

from the ugly breakup of the band Boston over t~nrenty

years ago." A489.

When she saw the paper on March 16, Micki was

"furious" and immediately called Fee to complain about

being misquoted. A3715 at 603. She told Fee,

"Contact your legal counsel and straighten that out

because that's not what I said." Id. Micki also

complained vehemently to friends and relatives ghat

she was misquoted.4 A1208 at ¶ 700; 1209-10 at ~¶ 704-

05. At Micki's request, Pam Sullivan called Scholz

and told him the article was "a pack of lies." A1209

4 For example, Micki testified at her 2008 deposition
that she "categorically" denied telling Fee that Brad
was "upset over the lingering bad feelings from the
ugly breakup of the band Boston over twenty years ago"
or anything Close to it, and said that she does not
even believe it to be true. See X1206 at ~( 696.

15



at ~ 703; A5169 at 230. See generally A1207-08 at ~¶

695-700.

The Herald's articles had an immediate and

profound effect. When Scholz went out in public, he

noticed a distinct change in the way that people dealt

with him. See A1548 at ~ 124; A1540 at ~ 110. He

felt like a "disgrace and a hoax" because the

articles had "destroyed' the humanitarian reputation

he had worked his entire life to develop and he did

not want ~o go out in public because he would be

recognized as the person "accused of killing Brad

Delp." A1540 at ~ 110. See A1548 at ¶ 124; A5636-38.

The repetition of the Herald's articles on the

Internet and other media compounded Scholz's feelings.

See, e.g., A1544 at ¶ 116. Scholz's emotional

distress has manifested itself in many ways, including

fatigue and lack of motivation, significant and

persistent insomnia, lack of appetite and nutrition,

and difficulty focusing and concentrating. A1545 at ~(

117. Physical symptoms included gastrointestinal

difficulties, increased. blood pressure, and worsened

.back pain from a pre-existing condition which had

previously been well controlled by medication. See

A1545 at ~(~ 117-118. Throughout this time, Scholz saw

doctors on a regular basis, and his medical records

document the physical and emotional difficulties the

Herald articles caused. See A1576-96.

wJ



E. Despite Threats of Litigation, the Herald

Reporters Destroy Their Notes.

On March 24, Fee's Column reported that SCho1z's

attorney had threatened Micki with a defamation suit.

A6613. The article also stated that Micki "never

blamed Scholz for [Brad's] death." Id. At that

point, the Herald knew what Scholz did not yet know,

and would not learn until after Micki's deposition

more than a year later: that Micki vehemently denied

saying what the Herald had published and had

threatened litigation of her ovrn. See A3715 at 603.

Despite the immediate controversy that erupted

over the articles, however, Fee and Raposa destroyed

their notes, which they stored on the Herald's

computer system. See A1242 at ~¶ 802-806. Each

reporter took the affirmative step of sending her

notes to the electronic "spike queue" before they were

overwritten. A1243 at ~( 807. Fee and Raposa also had

the option of printing their notes out and saving the

hard copy, but they did not. A1243 at ~ 806.

F. The Herald's Subsequent Coverage of Brad's

Suicide and Its Failure to Retract Known

Errors.

In the months that followed, the Herald wrote

several more articles about Brad's suicide. On July

2, 2007, the paper reported that Scholz and. former

band members "Barry Goudreau, Sib Hashian, and Fran.

Sheehan have been at odds for decades and the

~. 7



lingering bad feelings from the breakup of the

original band more than twenty years ago reportedly

drove singer Delp to take his own life in March."

A3085. The article, written by Raposa, was

purportedly based on the Herald's March 15 and 16

reporting, but actually misrepresented the contents of

those articles insofar as Scholz's firming of Cosma was

what had allegedly "made Delp do it." A1215 at ¶~

719-20. No source had told the Herald that "lingering

bad feelings" between Scholz and the former members

caused Brad to kill himself. A4512 at 146-47.5

In 2011, discovery in this litigation uncovered

Brad's emails with Meg and Winmill and Brad's

previously undisclosed private suicide notes. A1249-

50 at ~¶ 824-29. In May 2012, the Herald ran two more

articles about Brad's suicide. A6706; A6708. Neither

article said anything about the suicide notes or Meg's

deposition testimony or Brad's final. emails. Ibid.

Instead, the Herald once again conveyed that Scholz's

mistreatment of Brad had caused him to commit suicide.

5 The Herald has a proclivity for misquoting even
itself. On January 18, 2008, the Herald returned to
the subject of Brad's suicide and wrote: "Following
his death, Micki Delp - the mother of his two children
- told the Herald that Delp was driven to despair by
the ongoing battles stemming from the breakup of the
band in the early 80s." A6593. This statement again
differed from the Herald's prior reporting in that it
attributed Brad's death directly to band tensions
rather than to Cosmo's firing.



Ibid. When the Boston Globe published an article

focusing on the Herald's fazlure to tell ids readers_

the truth about Brad's -last days, the Herald responded

with an article accusing the Globe reporter of bias.

See A6274 (Globe article}; A6711 (Herald article .

The Herald also refused to retract its prior articles

despite a personal plea from Scholz. A6704.

G. Prior Proceedings.

Scholz initially sued Micki Delp in the Middlesex

Superior Court fox defamation. After Micki testified

at deposition that she never made many of the

statements the Herald attributed to her, Scholz sued

the Herald. See A40 (Complaint). Initially, the

Herald moved to dismiss on numerous grounds, including

that the articles were opinion. See A154-56. The

Superior Court (Cratsley, J.) denied that motion.

A143.

After extensive discovery, the Herald filed a

motion for summary judgment supported by two fact

statements which collectively totaled approximately

165 pages. See A173. Scholz responded with a motion

for protective order seeking to limit the length of

the fact statements, which the Superior Court denied.

A34 at entry of 6/11.

The Superior Court (McIntyre, J.) entered summary

judgment in the Herald's favor in March 2013. See

19



A1756.6 The court held that each o~ the Herald

articles had a defamatory connotation because each

conveyed that Scholz Caused Brad's suicide. A1767-70.

However, the court dismissed Scholz's def amation claim

on the grounds that the articles blaming Scholz

constituted non-actionable opinion. As the court put

it.

No one ever knows what actually motivated the
person to end his Life. Considering the context
of the article, presented as insider information
(`gossip' if you will) about entertainment
celebrities, it would only be reasonably
perceived as an opinion held by a person or
persons with some familiarity with the situation.
No other interpretation is reasonable.

A1773. The court further held that the Herald's

articles provided the factual grounds for the

`opinions', which "gave the reader the opportunity to

make up his own mind in assessing whether the

defendants' published statement offered a valid

opinion as to the cause of Delp's suicide." A1776.

Following the court's summary judgment decision.,

the Herald moved for $132,163.89 in costs, primarily

6 At that time, the Superior Court's summary judgment

in Micki's favor had not yet been reversed. See

Scholz v. Delp, 83 Mass. App. Ct. 590, rev. granted,

466 Mass. 1103 (2013). At summary judgment, the

Herald argued vehemently that the Superior Court's

summary judgment in the Dew case collaterally

estopped Scholz. See, e.g., A322, A335. Now that the

Delp summary judgment has been vacated, the Herald is

running from that argument as fast as it can. See

"Appellee's Response ~o Appellant Scholz's Request for

Direct Appellate Review," DAR No. 22142, January 6,

2014, at 2-5.

20



deposition costs. A1783. Scholz objected that few if

any of the depositions in the case were "reasonably

necessary" to the Court's disposition of the motion.

A1963. The court awarded the Herald the entire amount

requested. See A1996-2001. .The court staffed as a

policy matter that it "tavor[ed] allowing costs" to

vindicate the Herald's First Amendment rights so that

"the Costs associated with extended defamation

litigation" not induce "self-censorship." A2001.

This appeal followed.

Saamcnar~r of the Arg~~snen~

The Superior Court erred in holding that the

Hera.ld`s articles were n.on-actionable opinion. The

articles conveyed that Scholz caused Brad to kill

himself. That is a provably false statement.

Notwithstanding the Superior Court's analysis, the

issue of why someone committed suicide is regularly

litigated. Scholz's burden was to demonstrate

sufficient facts to show a triable issue on whether

statements were materially false, not to rule out any

and all possible causes. Scholz's evidence more than

met this undemanding standard. [Infra, 24-30] Even

if the Superior Court had been correct that the cause

of suicide can never be known with certainty, the

Herald's articles were replete with disclosed false

facts. There was (for example) no `pressure' from

Scholz to perform with Boston, there were no 'warring

21



ructions, and Brad was not 'driven to despair' by

~osmo`s firing.. attributing such misinformation to

`fiends' and 'insiders' further made it appear as

though the articles were based on additio~ai

undisclosed defamatory fae~s. AcCOrd~ngly, the

Herald's articles were not protected opinion. [30-36)

Scholz also adduced more than sufficient evidence

to raise a triable question about whether the Herald

published its articles with actual malice, i.e., with

knowledge ghat they v~ere false or with reckless

disregard for whether they were true or false.

Virtually every Source for the March 15 and March 16

articles denied providing the Herald with the

information that the Herald claims they provided.

[37-44] Other indicia of actual malice include (i)

Fee and Raposa destroying their notes, {ii) the

Herald's failure to report the post-publication

discovery of information showing the talsity of its

earlier reports, and (iii) persuasive evidence that

the Herald reporters set out with a preconceived plan

and shaped the facts to fib tha story. C44-51] Thus,

there was more than sufficient evidence of actual

malice to reach a jury.

The Superior Court also erred in dismissing

Scholz's TIED claim. Fabricating a false story that

someone caused a close friend to kill himself is more

than sufficient for outrageous Conduct, and Scholz's

22



medical records and testimony documented a causal link

between the Herald's articles and accepted symptoms of

stress such as insomnia and high blood pressure.

Thus, that claim must go to the jury as well. [51-53]

Finally, even if the Court affirms the judgment

below, the Superior Court erred in awarding the Herald

all of its deposition related expenses as costs.

Under the standard of reasonable necessity, the

question is whether the costs were necessary to the

resolution of the-case. Because the Superior Court's

decision rested solely on a reading of the .articles

and none of the Herald's depositions (the vast

majority of which were irrelevant to the issues before

the court in any even), the court's award of all of

the Herald's Costs must be reversed. [53-55}

~t~~da~d o~ Review

This Court reviews the Superior Court's summary

judgment de novo to determine "whether,. viewing the

evidence in the light most favorable to the non-moving

party, all material facts have been established and

the moving party is entitled to a judgment as a matter

of law:" Roman v. Trustees of Tufts College, 461

Mass. 707, 710-11 (2012). The Superior Court's award

of costs is reviewed for abuse of discretion,

including errors of law. Waldman v. Am. Honda Motor

Co., 413 Mass. 320, 328 (1992).

23



r~rgt~ne~t

I m Tl~e Heral.ci° ~ Articles V~ere Fac~taal in. I~a~ure and

~Iot ~gs.nion,

At summary judgment, the Herald's burden was to

establish, by undisputed facts, that no reasonable

person could understand the Challenged statements as

factual rather than opinion. Where "the allegedly

libelous remark could have been understood by the

average reader in either sense, the issue must be left

to the jury's determination." Myers v. Boston

Magazine Co., Tnc., 384 Mass. 336, 340 (1980).. The

articles caulcl be interpreted (and many readers did

interpret them} as stating facts or, at a minimum, as

based on disclosed false facts and implied defamatory

facts .

A. The Ultimate Conclusion of the Herald's
Articles, that Scholz Caused or Contributed
to Brad's Death, Was Factual in Nature.

The primary test for whether a statement is fact

or opinion is whether the statement is provably false.'

The form of the expression is not dispositive, as
there is no "wholesale defamation exemption for

anything that might be labeled `opinion "`. Milkovich

v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 18 (1990), citing

Cianci v. N'ew Times Pub. Co., 639 F.2d 54, 62 (2d Cir.

1980). For useful examples of the principle, see

Clark v. County of Tulare, 755 F. Supp. 2d 1075, 1093

(E . D . Ca7.. 2 010 ) ( although "un.saf e" may in the

abstract have "contours of opinion," it may be factual

when viewed in the context of an official

investigati~re report where an individual was shot due

to the alleged lack of safety) ; Shafer _v_ City of

Boulder, 896 F. Supp. 2d 915, 941 (D. Nev. 2012)

24



See Lyons v. New Mass Media, Inc., 390 Mass. 51, 60-61

(1983). The opinion rule has both a philosophical and

a pragmatic justification. Words which do not convey

false information but are only ill-mannered or

blatantly opinionated do not actually harm someone's

reputation. See Fleming v. Benzaquin, 390 Mass. 175

(1983). Pragmatically, the opinion rule insures that

courts need nat attempt to do that -which they are not

capable of doing. See Lyons at 60; Dilworth v,

Dudley, 75 F.3d 307, 309-10 (7th Cir. 1996). "The test

is whether a reasonable listener would take [the

speaker] to be basing his `opinion' on knowledge of

facts of the sort that can be evaluated in a

defamation suit." Sullivan v. Conway, 157 F.3d 1092,

1097 (7th Cir. 1998).

A false statement blaming a person for another`s

suicide and uttered in a context where the statement

could be read as factual is defamatory. Rutt v.

Bethlehems' Globe Pub1, Co., 335 Pa. Super. 163, 174,

484 A.2d 72 (1984) (holding that a newspaper article

which could "be construed to imply that appellant had

in some way caused or contributed to the apparent

(statement that "I wouldn't want to live next to that

either" was actionable if the jury determined it

implied that plaintiff was a dealer in narcotics).

See generally Disend v. Meadowbrook School, 33 Mass.

Appe Ct. 674, 675 (1992) ( °̀words not inherently

disparaging may, however, have that effect if viewed

contextually").

25



suicide of his son" posed a jury issue as to

defamation); McRae v. Afro-American Co., 172 F. Supp.

184, 186 {E.D. Pa. 1959), aff'd, 274 F.2d 287 (3d Cir.

1.960) (insinuation that a mother caused her daughter

to commit suicide because her mother was "extremely

displeased over her class standing" was

defamatory). The March 15 article was teased on page

one, and the March 16 article was the subject of a

page one banner headline. A485, 4~9. That is not

where opinion is found. Determining whether a

statement is factual requires the court to "examine

the statement in its totality in the context in which

it was uttered or published including the medium

by which-the statement is disseminated and the

audience to which it is published." Cole v.

Westiric~house Bxoad. Co., Inc., 386 Mass. 303, 309,

cert. denied, 459 U.S. 1037 (1982} (internal quotation

and citation omitted). The Inside Track purports to

convey inside information. See Disend at 677 (Context

indicated that letter "was not an exercise in

commentary but a communication in the nature of a

report of fact") Ocher media outlets picked up the

story, a sure sign that they toa regarded it as

factual. A1153-56. If the cause of a man's suicide

is inherently unknowable, as the Herald now appears to

claim, it had no business presenting it to the public

as page one news.



There is no doubt that the average reader could

have (and did) read the articles as factual. See

Myers at 340. Witness after witness agreed that the

articles (in Micki's words) gave "the impression that

Brad took his life because of something Tom Scholz

did." A1162 at ~ 584, A7094-95.8 "[T]he relevant

question is not whether the challenged language may be

described as an opinion, but whether it reasonably

would be understood to declare or imply provable

assertions of fact." Phantom Touring, Inc. v.

Affiliated Pubs., 953 F.2d 724, 727 (lst Cir.), cert.

denied, 504 U.S. 974 (1992). If so many did read the

articles as factual in nature, the Superior Court

erred as a matter of law a.n determining that the_

average reader could nod so regard them.

The Superior Court also erred in holding that no

court could say with certainty why Brad killed

himself. "A given state of mind. is a fact that can be

proved like any other, and indeed, is proved in every

Criminal prosecution." Tech Plus, Inc. v. Ansel, 59

8 For other witnesses who testified to essentially the
same effect, see A5087 (Pam) (Herald.'s articles were
"a pack of lies"); A4040 (Micki's sister, Connie

Goudreau) (agreeing that March 16 article conveyed

that Scholz`s dropping Cosmo from the tour "made Brad

}till himself"); A4087 at 189 (Barry Goudreau)(March 15

article made "it appear as though Tom contributed to
Brad's suicide"); A3990 at 109 (Geary) (agreeing that
the March 16 article "insinuated that Scholz, as
the leader of BOSTON, was responsible for Brad`s
suicide").

27



Mass. app. Ct. 12, 22 (2003). "The state of a man`s

mind is as much a fact as the state of his digestion.°

Commonwealth v. Althause, 207 Mass. 33, 48 (1910)

(internal quotation and citation omitted). Far from

considering the cause of a person's suicide to be

`inherently unknowably,' Massachusetts la~v does not

even regard the issue to be especially problematic..

See, e•g•, N. Shore Pharmacy Sews., Inc, v. Breslin

Assocs. Consulting, LLC, 2004 WL 6001505 (Do Mass.

June 24, 2004 (magistrate) at ~4-6, adopted 2004 WL

6001506 (D. Mass. Aug. 16, 20Q4), S.C., 491 F. Supp.

2d 111, 133-34 (D. Mass. 2007) (estate of person

defamed may bring libel action for damages where

defamatory statements allegedly caused person defamed

to commit suicide}. See also Stepakoff v. Kantar, 393

Mass. 836 (1986}(suit for damages for suicide. while in

protective custody); Miga vT~ City of Holyoke 398

Mass. 343, 344 {1986) (same); Freyermuth v. Lutfy, 376

Mass. 612, 618-620 (1978)(wrongful death claim

following suicide); Nutting vN Roche Bros.

Supermarkets, Inc., 50 Mass. App. Ct. 572, 573-74

(2000) (claim for negligent infliction of emotional

distress following suicide after termination of

employment). In the products liability context, see,..............

e•g•, Estate of Tobin v. SmithI{line Beecham

Pharmaceuticals, 2001 WL 36102161 (D. Wy. 2001)

(manufacturer of pharmaceutical liable for

28



suicide).. The plaintiffs in all such cases face a

variety of hurdles in terms of the proof they must

offer, but it is not beyond ascertainment why the

individual did in fact kill himself.

The Court below apparently believed that Rutt,

McRae, and Tech Plus were inapplicable because Scholz

was "obligated to factually disprove a mental state,

not satisfy a jury that a mental state existed."

A1775.9 But Scholz is not "obligated to factually

prove that [he] was not in Delp's mind at all at the

fatal moment." Sd. (emphasis supplied). Like every

other limited purpose public figure in a libel case,

Schalz's burden is to show by a preponderance of the.

evidence that the Challenged statements were not

"substanta.ally true." Murphy v. Boston Herald, ,Inca,

449 Mass. 42, 51, n. 10 (2007} The articles accused

Scholz, in essence, of pushing Brad to the edge of the

precipice with years of misery, then kicking him over

the edge. Proving the falsity of those propositions

will not differ substantially from what other tort

plaintiffs must show in other contexts. Hence, the

9 It appears the fundamental misunders~.ancling of the

lower court lay in taking the term `opinion' to denote

any proposition which cannot be established with

apodictic certainty. But very little can be

established with that level of certainty, and no

litigant in any context bears that burden. See

Cianci, &39 F.2d at 64.



Superior Court erred in holding that the articles were

opinion and not provably false and defamatory fact.

B. .The Herald's Alleged `Opinions' Were Based
Upon Disclosed Defamatory Facts, and Were.
Therefore Actionable.

Even if the core libels in the articles could

somehow be considered opinion, they were based upon

disclosed false facts. Where the facts stated as the

basis of the `opinion' are false and disparaging, "if

those facts are either incorrect or incomplete, or if

[the speaker's] assessment is erroneous, the statement

may still imply a false assertion of tact." Milkovich

497 U.S. at 18-19. See also Reilly v. Associated

Press, 59 Mass. App. Ct. 764, 773 (2003) (Boston

Herald's opinionated statements about quality of

veterinarian care were libelous when based upon false

statements of fact); King v. Globe Newspaper Co., 400

Mass. 705, 717 {1987} (allegations of misuse of public

office actionable where based upon specific events

which did not occur). Here, the subsidiary `facts'

which the Herald marshaled to justify its conclusion

were provably false.

The statement that Brad was "the man in the

middle of the bitter breakup°' o~ Boston, who was

"pulled from both sides by divided loyalties", and who

tried. to please both sides, was at best ancient

history. A4409 at 483 (Brad's friend John Muzzy);

30



A6814 at 273 (Kilbashian) (Brad was not under

pressure); A4207 at 179 (Hashian)

("AbsofuCkingloutely not.") The express and implied

suggestion that this caused Brad's suicide and that

Scholz was responsible was false. A5133 at 79, A5136

at 92 (Pam); A7148 at 103 (Connie} There were no

"warring factions," as the Herald claimed. See A4199

at 167 (Hashian); A7150 at 117 (Connie); A5165 at 214

(Pam}. The statement that the "never-ending

bitterness" was "too much for the sensitive singer to

endure" was simply false. See A3720 at 620; A4173 at

10 (Hashian); A7150 at 117 (Connie). Brad was not

"upset over lingering bad feelings" from the "breakup

of the band 20 years ago." See A6812 at 268

(Kilbashian); A7091 at 333 (Micki}; A1366 at ¶ 1088

'(Meg); A4405 at 462 (Muzzy); A4205 at 194 (Hashian);

A1376 at ~ 1112 (Komor) He didn't try to "please

both sides." See A4199 at 168 (Hashian).

A controlling assumption of the Herald's March 15

article - that "family ties" "complicated" the

°situation" - was also simply erroneous.- See A1349 at

1051 (Micki); A1363 at 1078 (Connie). In fact, the

family never talked about business. A3712 at 588.

Goudreau and Hashian (one side of the `warring

faction' that Scholz had allegedly banished from

Boston) were not upset that they "weren't part of"

Boson, as the Herald falsely claimed. See A3712 at

vl



591 (Micki) ("They were very pleased that they weren't

a part o~ it."); A7150 at 116-17 (Connie); A7147 at

101; A4202 at 179 (Hashian}(~~g, Why are you laughing?

A. It's bullshit.") There were no "ongoing battles."

A4206 at 197 (Hashian).

A critical falsification in the March 15 article

(continued forward in the theme of the March 16

article) was that "Tom made [Brad] do the BOSTON

stuff." That statement was plainly factual and, as

numerous witnesses testified, false. See A6812 at 268

(Kilbashian); A5042 at 204-05 (Meg); A1368 at ~( 1092

(Muzzy); A1370 at ~ 1098 (Hashian); A1375 at ¶ 1109

(Komar). At all times, it was Brad's choice whethex

to play in the band, and, as Hashian agreed, he was

"free to come and go from Boston." A4202 at 180. See

also A7147-48 at 101-02 (Connie); A4202 at 180

(Hashian); A4408 at 479-80 (Muzzy} (°I~ was Bxad's

choice."); A6861 at 793 (Komar) ("Bra.d expressed to me

that one of the things he liked about working with Tom

. [was] he was free to do what he wanted and do

his own projects.") Brad's professional life was n.ot

dysfunctional, contrary to the March 16 article.

A5133 at 79 (Pam); A7092 at 335 (Micki); A7150 at 114

(Connie). He enjoyed Boson and was looking forward

to the potential tour. A1280 at 690; A5135-36 at 87-

32



91.10 Brad's own words and actions confirm that he was

free to leave. A1386 at ~ 1132, A1387 at ¶ 1I35,

A1388 at ~ 1138-40.

The March 16 headline and article, which conveyed

that Scholz's dropping Cosmo from the band "made Delp

do it" was also factual and false. A1324 at ~ 985

(Meg); A5133 at 78-79 (Pam); A6863 at 800 (Komor);

A1345 at ¶ 1041. Brad `did it` for personal reasons

that had nothing to do with Scholz. See supra 10-12.

Neither Pam, who was Brad's fiancee, nor Barbaxa

Sherry, his business manager, recall Brad expressing

any concerns about Scholz, Cosmo, Boston, or his

prafessinnal life generally in the months before he

killed himself. A1321 at ¶ 982; A4920 at 225; A4921

to Brad was not "driven to despair" over Cosmo's firing
and indeed apparently was not upset in the least over
it. see A5133 at ~g-sa (Pam); A7150 at lis (connie);
A5040 at 196-97 (Meg); A6817-18 at 288-89
(Kilbashian} A6863 at SOl (Komor) ("Completely
ridiculous and absurd"). Brad was not "under pressure"
because Cosmo was dropped from the tour. A5103 at 106
(Pam) ("hooky"); A6814 at 273 (Hashian) Brad did not
see or speak to Cosmo for nearly 3 years before his
death. A1437 at ~ 1223. More recently, Brad
performed successfully with Boston, and without Cosmo,
at a major benefit concert or~.ly four months before his
death. A1436 at ~ 1220-21, A1440 at ~( 1228. ~f more
were needed, Brad had been informed 8 days before his
death that the tour might not go forward because the
band only had three guaranteed weekend. dates, making
it even more implausible that he would kill himself
for that reason. A5876. Brad also never mentioned
Fran Cosmo or the potential tour in any of his suicide
notes or in his final emails. A1306 at ~ 943, A1315
at ~ ~ 967-977.

33



at 228-29; A4922 at 233; A5164 at 210. Thus, the

Herald's `opinions' rested on provably false

assertions of 
fact,ll

The case on which the Superior Caurt relied is

therefore distinguishable. Gacek v. Owens'& Minor

Distribution, Inc., 666 F.3d 1142 (gth Cir. 2012), was

an example of the `pure' opinion rule which applies

when both parties to a communication know the facts or

assume their existence and the comment is clearly

based on those disclosed facts. See, e•g•, National

Assn of Government Em~~s . ~ Inc . v . Central

Broadcasting Corp., 379 Mass. 220, 227 (1979)

("NAGE") In Gacek, the plaintiff complained to a

supervisor about a work schedule of a fellow employee,

Showers. After the supervisor called Showers in for

questioning, Showers "left that meeting, went home and

took his life with a firearm." Id. at 1144. Another

co-worker accused Gacek of "push[ing] [Showers] over

the edge." The Eighth Circuit affirmed the dismissal

11 Even if these statements were opinions and not

facts, the Herald's falsely attributing those opinions

to `insiders' who d.id n.ot in fact share those views

would itself be defamatory and actionable. See Thomas

v. Thomas, 1988 WL 93932, *3 {N.D. Ill. Sept. 8, 1988)
{"When statements are falsely attributed to someone,

the false attribution can constitute cl.efamation

regardless of whether the statements themselves are

fact or opinion, true or false."); Action Repair, Inc:
v. American Broadcasting Cos., Znc., 776 F.2d 143, 147

(7th Cir. 1985)(talse attribution of opinion to judge

which he dicl not hold was actionable).

34



of Gacek's libel claim because "anyone is entitled to

speculate on a person's motives from the known facts

of his behavior," and nothing the. defendant said

implied that he was doing anything other than

expressing an opinion based on facts known to all.

Td. at 1147-48 (internal quotation and citation

omitted). By contrast, the Herald articles directly

stated false facts as the basis fox the `opinion' (if

that is what it was) and, for good measure, implied

the existence of false facts known to "insiders" and

`f amily' members. Thus, on this basis as we11, the

articles were defamatory.

C. The Herald Articles, Even If Opinion, are
Actionable as Implying Undisclosed
Defamatory Facts.

Even if the Herald's statements could be deemed

opinion, opinion is still actionable where it implies

the existence of unstated defamatory facts. King, 400

Mass. at 717-718. A practical test of whether an

opinion rests on undisclosed facts is whether the

reader knows or is given complete information. Lyons

v. Globe Newspaper Co., Inc., 415 Mass. 258, 263

(1993). The implication that the speaker knows

additional damning facts wi11 make an otherwise

opinionative statement actionable. NAGE at 227.

Each of the three articles strongly implies the

existence of further defamatory and undisclosed facts

35



in the possession of the very same "insiders" wha were

allegedly the source of the articles. The implication

was particularly strong where the Herald reported that

Brad had left behind suicide notes to friends and

family, some of them as yet unavailable to the public.

A486 at ~ 3. That is precisely how Judge Cratsley

read the articles in connection with the Herald's

motion to dismiss. See A155 ("Viewing the articles in

their entirety, it is apparent to me that the opinions

expressed in them were based on additional

nondisclosed defamatory facts"). That is also how the

Appeals Court read the March 16 article. See 83 Mass.

App. Ct. at 596, n. 6 ("Micki's statements as a whole,

and in particular that `[nlo one can possibly

understand the pressures he was under,' imply

undisclosed facts as their basis.") (citing Lyons}.

Thus, it cannot be said that a reasonable reader would

unarguably regard the articles as pure opinion.

In short, nothing about these articles fits

within the parameters of `opinion' - not the context

in which they appeared, not the false facts that

filled them, and certainly not the impact they had.

The Superior Court erred in holding otherwise, and its

judgment must therefore be reversed°

36



Ism The herald ~~lished ~t~ Art~cle~ with Actual

I~Ial.ice

Although the court below did not reach the issue,

the Herald also argued that it did not publish its

articles with actual malice. Actual malice is a

subjective standard. See McNamee v. Jenkins, 52 Mass.

App. Ct. 503, 506 (2001}. It requires a plaintiff to

show that-the reporter made or repeated the defamatory

statement "with knowledge that it was false or witih

reck3ess disregard of whether it was false or not."

Murphy, 449 Mass.. at 48. On summary judgment, the

plaintiff only needs to show evidence which, if

believed, would permit a jury to find actual malice by

clear and convincing evidence. Milgroom v. News Group

Boston, Inc., 412 Mass. 9, 12 (1992). "The proof of

`actual malice' calls a defendant's state of mind into

question and does not readily lend itself to

summary disposition." Hutchinson v. Proxmire, 443

U.S. 111, 120 n.9 {1979). See also Godbout v.

Cousens, 396 Mass. 254, 258 (1985). Here, Scholz's

evidence was more than sufficient to demonstrate a

triable issue on actual malice.

A. The Herald Fabricated Statemen~.s from

`Sources' in Its March 15 Article.

There is no better evidence of actual malice than.

evidence that the reporter simply made up the `facts'

and quotes zn her article. See, e.g., Flowers v.

Carville, 310 F.3d 1118, 1131 (9th Cir. 2002); Masson

J



v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 515-16

(1991); Murphy at 48-49. As to the March 15 article,

Fee claimed Geary told her that Brad was "feeling

pressure"-from being caught between the supposed

Boston factions and "that could have led to his

decision to end his life." A3857 at 100. See also

A1186; A6405 (Fee interrogatory responses). Geary

testified that he never told Fee any such thing. See

A1187 at ~ 640; A3985 at 87-88. In fact, as of March

2007 Geary did not believe that Delp killed himself

because of his relationship with current or former

band members or because Boston was going on tour.

A3985 at 86-88.

Soch also never provided any information about

"ongoing bitterness" or issues relating to the Flutie

benefit, or anything else. See A3435 at 164 ("I

didn't discuss this with the Herald.°'); A1189 at ~

645; A3437 at 208 (agreeing that he "didn`t provide

any information to the Herald in connection with this

article," and did not know who the unnamed `insiders'

were in the article).~2 Boch had no idea whether it

12 If more were needed, both Goudreau and Hashian,

whose information Boch allegedly conveyed according to

~e2, denied at deposition that they were (directly or
indirectly) the source for the articles. See 119-90

at ¶¶ 646-47. Goudreau has no recollection of

speaking to anybody about the information in the March

15 article. A4089 at 189-91. Hashian likewise

testified that he did not believe that Brad was in the

middle of a bitter breakup of Boston or anything like



was true (as the Herald reported) that "Tom made Brad

do the Boston stuff." A3437 at 206 ("It would just be

speculating."). Thus, both of Fee's primary 'sources'

denied providing her with the information in the

article ,13

The Herald's other "sources" were equally

emphatic about no~c having provided the information..

Jeff Myeraw, who supposedly said that Delp was caught

in a "bitter relationship" between Scholz and ex-

Boston sidemen, A6401, never haci any communications

with Fee or Raposa about the relationship between

Scholz and Goudreau and Hashian. See A1193-1199;

A6876 at 113; A6877 at 114 ("I don`t believe I got in

the middle of any of that"}; A6881 at 170 ("I don't

recall discussing any of that"). He never fold Fee or

Raposa anything about the relationship between Brad

and Scholz, in fact. A6880 at 168 ("I don't talk

about something I don`t know anything about.").

According to Fee, Ian Barrett, who occasionally did

that, and he never told BoCh that. A4199 at 167. He

also never told anyone that working with both
`factions' put a strain on Brad, because it did not.
A4200 at 171-72; A4202 at 178-79. Hence, both leve.Is
of the double hearsay that Fee supposedly relied upon
denied providing the information that Fee claimed they
provided.
13 Even if the Court were to find that Boch and Geary
did in fact report the hearsay they were alleged to
have reported, Fee and Raposa had no way to know
whether Hashian and Goudreau were in fact trustworthy
sources about Brad's mental state in his final days.
See King, at 400 Mass. at 721-22.

$%7



videography for Boch, was supposedly the source for

information about Goudreau and Hashian being upset

about their exclusion from Boston. A6405. Barrett

has no memory of telling the Inside Track that..

A6927. Gail Parenteau, the supposed source of the

quote that Scholz had "been told nothing about

anything," denied providing that quote, and denied

telling Fee or Raposa that Scholz had strained

relationships with Goudreau and Hashian. Compare

A6416 (Fee's interrogatory responses) with A4489

(Parenteau testimony}. Connie Goudreau supposedly

confirmed what Geary and Boch told Fee. A6411. What

Connie actually said was: no comment. A7145 at 42-43.

"When the only `source' of the story did not contain

the statements supposedly derived from it, the courts

have inferred that the defendant recklessly fabricated

the story." Zeran~ue v. TSP Newspapers, Inc., 814

F.2d 1066, 1071 (5th Cir. 1987). The same is obviously

true when every `source' denies it. Thus, Scholz

presented a triable issue on whether the Herald

published the March 15 article with actual malice.

Thai Fee`s sources denied providing her with

information that she claims they provided is also

relevant for a second, independent reason. Because

actual malice is a subjective standard, the reporter

who lies under oath in sworn interrogatories cannot

expect a jury to believe her about anything, her own

40



subjective good faith included. See Muxphy, 449 Mass,

at 54, 63; Zerangue at 1070-71. Hence, on that basis

as well Scholz raised a triable issue on whether the

Herald acted with actual malice.

B. The Herald Fabricated or Materially

Distorted Many of the Statements_At~ributed

to Micki Delp in the March 16 Article.

The day the March 15 article appeared, Fee spoke

to Micki very briefly. A1203 at ¶ 688 A3709 at 57&.

During that interview, Micki did not say or suggest

that Brad was "driven to despair", or that Cosmo's

dismissal was the "last straw" in a dysfunctional

professional life, A3734 at 684, nor that it "led to"

Brad's suicide, A3735 at 690, nor that it "made [him]

do it'." A3737. As to the repox~ that Brad was "upset

over the lingering bad feelings from the ugly breakup

of the band BOSTON over 20-years ago," Micki

"categorically" denied saying this to Fee, or anything

close to it. A3714 at 598.14 See generally A1349-57

14 The Superior Court opined in dicta that Micki's 2011
deposition testimony did n.ot materially contradict her

prior testimony. See A1777, n.4. The Superior Court,

hgwever, was simply wrong because Micki's 2008

testimony leaves no doubt whatsoever that the Herald

materially misgiao~ed her. See, e•g., A3714 at 598

("Q. You Categorically deny that you said anything

close to [that]? A. Absolutely, absolutely. Q. Do

you believe it to be true that Brad was upset over the

lingering bad feelings from the ugly breakup of the

band BOSTON 20 years earlier? A. No.") Micki also

confirmed ghat the Herald misquoted her in her 2009

summary judgment papers in the case against her.

A1358 at ~ 1064; A6016 at ¶ 12.

41



at ~¶ 1051-63. See St. Arrant v. Thompson, 390 U.S.

727, 732 (19&8) (permitting actual malice to be

inferred where information in story is a "product of

the [reporter's] imagination"). Thus, the Herald's

sole "source" for the March 16 article has

specifically and directly denied telling the Herald

much of the information that the article reported.

In response, the Herald pointed primarily ~o

Micki's 201 deposition in which she recanted her

prior sworn statements. On summary judgment a court

may not choose between which version of Micki's

testimony to believe - and, if anything, must accept

the earlier, unvarnished version. See Smaland Beach

Ass n, Inc. v. Genova, 461 Mass. 214, 230 (2012)

(deposition answers cannot be struck by errata

sheets); Nq Brothers Const., Inc. v. Cranney, 436

Mass. 638, 648 (2002); O'Brien v. Analog Devices,

Inc., 34 Mass. App. Ct. 905, 906 (1993).15 At most,

therefore, Micki's self-contradictory testimony

requires that a jury decide which version to believe.

is There are persuasive reasons ~o believe Micki's

first version. Ian. 2010, she entered into a Joint

Defense Agreement with the Herald. A1213 at ~ 714.

Micki and the Herald's counsel communicated more than

1400 times by phone in the 22 months prior to her 2011

deposition. Td. at ¶ 715. Tn return, Micki has

received free legal representation, meeting privately

with the Herald's counsel on multiple days to prepare

for her 2011 deposition. A1214 at ~ 717. The jury

wi11 therefore be justified in viewing her subaequen~

testimony as carpentered.

42



Quite apart from the summary judgment standard,

Micki's earlier tes~imony is confirmed by her

immediate response to the article and by her friends

and family. When she first read the March 16 article,

she.was "~Ur10uS'~ ~eCaUS2 "lt`S nOt What I Sald."

A1353 at ~ 1055; A3713 at 593. Vicki celled Fee to

complain, telling her "Gayle., you know, I'm stunned by

what's in the paper today, and you know I didn't say

this." A3715 at 603.. Micki also called Pam "very:

upset" to complain that the Herald had "twisted" what

she had said. A5087. See also A5103-04 (Micki was

"half hysterical" because "it wasn't what she said.")

Micki told Pam that she did not belie~re that~Brad

killed himself because of years of bad blood or

because of Cosmo's faring. A5101. Micki told Boston

guitarist Gary Pihl that her words were '°taken out oz

context to make it sound as if [Scholz] was at fault

for Brad's death." A5733 at 62. Micki also told

Geary anal Connie that she had been misquoted. A3991

at 1I3-14; A4014 at 173. See Carson v. Allied News.

Co., 529 F.2d 206, 213 (7tn Cir. 1976) (actual malice

may be inferred from "wholly imagined but supposedly

preciselX quoted remarks"). Since tl~.e pur~or~ed

source for the information in the March 16 article

denies saying the words or the substance of the key

statements the Herald attributed to her, a triable

43



issue exists on actual malice as to that article as

well.

C. Fee and Raposa's Destruction of Their Notes

Is Strong Evidence of Actual Malice.

A reporter's destruction of her notes can,

without more, support an inference of actual malice.

Mum at 61 (jury may "draw the negative inference

that [the Herald reporter] discarded his notebook in a

deliberate effort to conceal what he knew were

inaccuracies in his reporting.").16 See A1242-44. Fee

and Raposa destroyed their noes at a time when they

knew or should have known that the notes could be

critical in establishing who said what to whom. See

Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 827 F.2d

1119 (7th Cir. 1987} They did so at a time when Micki

had already called them to say that she had been

misquoted and ghat they should call their lawyer.

A3715 at 603. The Herald even published an article on

March 24th discussing the potential for legal action.

A6613. Thus, as in Murp~r, a triable issue exists as

x6 The Murphy case tried in early 2005, oral argument
occurred in February 2007 where note destruction was
discussed and the verdict was affirmed in May 2007.
Despite being ordered to pay $3 million in damages in
Murphy, the Herald took no steps to strengthen its
document preservation practices, A1248 at X820.
Instead, it charged the Justice who authored the
Murphy opinion with bias and attacked this Court's
"relentlessly one-sided view" of the Herald's
reporting. A6663.

44



to actual malice based upon the destruction of the

notes alone.

D. The Herald's Subsequent Repetition of the

False Statements in the March 15 and 16

Articles is Further Evidence of Actual

Malice.

Evidence that a newspaper repeats a libel after

knowing or having reason to know that its story was

erroneous constitutes potent evidence of actual

malice, not only as to the subsequent publications but

as to the original articles a~ well. "Refusal to

retract an exposed error tends to support a finding of

actual malice." Zerangue, 814 F.2d at 1071.i~

After Meg's deposition, the Herald published two

articles about Brad's suicide. A6706; A6708. Neither

of those articles mention the incident with the

camera, the emails that followed it, or Meg's

wrenching testimony about Brad's last day.18 Those

17 For other cases to the same effect, see Sharon v.

Time, Inc., 599 F. Supp. 538, 5$1 (S.D.N.Y. 1984}

(failure to report post-publication discovery of

evidence that tends to prove falsity of prior report

is evidence that reporter "recklessly disregarded the

truth" in prior publication) Holbrook _v. Casazza, 204

Conn. 336, 339, 528 A.2d 774 (1987) (refusal to

retract statement subsequently demonstrated to be

false was evidence of actual malice at the time

statement was published).
le As the Boston Globe correctly described it, the

Herald's post-lawsuit reportage "focused on Delp's

relationship with Scholz, describing what it says were

the singer's negative feelings about Scholz as related

by the testimony of numerous witnesses. [But]

45



same articles also do not inform Herald readers that

none of Brad's suicide notes (including the private

notes produced in the litigation) reference Scholz or

Boston or Brad's professional life, nor do they

suggest that the Herald's earlier articles might have

been incomplete or mistaken. .Instead, the Herald used

the articles to convey that Scholz had, as a matter of

fact, caused Brad to kill himself. "A subsequent act

of republication after a defendant is put on notice by

a lawsuit that alleges defamation is relevant to a

determination of actual malice in the initial

publication." weaver v. Lancaster Newspapers, Ince,

592 Pa. 458, 472, 926 A.2d 899 (2007), citing Herbert

v. Lando, 441 U.S. 153, 164 n.12 (1979) (actual malice

may be shown by "subsequent defamations"). Thus, the

Herald's continuing refusal to inform its readers of

the true facts about Brad's death will be evidence of

actual malice.

E, Although Micki Acknowledged Saying Some of
the Quotes in the March 16 Article, the
Herald Nevertheless Published Them with
Reckless Disregard for Their Truth or
Falsity.

Micki acknowledged that the words appearing with

quotation marks around them in the larch 16 article

were accurately rendered. A7090 at 327, 329; A709~ at

the Herald has not mentioned Meg Sullivan or the
camera." A6275.



334. Those included the second and third paragraphs

of the article (about the "pressures" Brad was under)

and the quote in the 17th paragraph that "Boston was a

job" that Brad. "couldn't take any more." A490-91.

Nevertheless, the Herald published those statements in

reckless disregard of whether they were true or false.

As a threshold matter, one cannot evade liability

for defamation merely by quoting someone else's

defamatory remark. It is a "venerable principle" of

defamation law "that a person who repeats a defamatory

statement is generally as liable as the one who first

utters it," even if the defamatory statement is

accurately rendered. Flowers_v. Carville, 3l0 F.3d

1118, 1128 (9th Cir. 2002). See also Cianci, 639 F.2d

at 60-61; Jones v. Taibbi, 400 Mass. 786, 792 (1987).

Put differently, actual malice looks to the substratal

truth of the statement. °Liability for a defamatory

statement may not be avoided merely [by] adding a

truthful preface that someone else has so stated."

Jones at 792. Thus, the mere fact that the Herald

quoted Micki correctly some of the time does not

preclude a finding that it acted with knowing or

reckless disregard for the truth of the information,

that the quotes convey.

Evidence of the Herald's actual malice includes

taking Micki's s~.atements out of context to support

the thesis that Scholz 'pressured' Brad to the point

47



of suicide. See, e.g., Masson, 501 U.S. at 517

(material alteration of statement shows actual

malice); Crane v. Arizona Republic, 972 F.2d 1511,

1522 (9th Cir. 1992) (editing quotes given by source to

give them a meaning that. the source did not intend

sufficient for actual malice). Two Superior Court

judges have now read the Herald's articles as unfairly

and inaccurately rendering the substance of Micki's

quotes, primarily by putting arguably harmless

statements into a context that made it seem as though

Micki was endorsing the substance of the Herald's

March 16 articles See A3007-09 (Cratsley, J.); A1768-

70 (McIntyre, J.) (agreeing with Cratsley analysis),19

Whether the Herald's context created a "material

change in meaning conveyed by statement" is "one for

the jury to make". Murphy at 57 (quoting

Masson, 501 U.S. at 517). Thus, a triable issue

exists whether the Herald twisted Micki's words to

make them defamatory.

Moreover, both stories were plainly based on a

preconceived conclusion, See Goldwater v. Ginsburg,

414 F.2d 324, 337 (1969) (use of innuendo and

statements -taken out of context supported a finding of

19 In reversing Judge Cratsley's decision, the Appeals
Court agreed that there was a triable issue as to
whether the defamatory sting of the March 16 article
was supplied by Micki's Comments or by the Herald
taking them out of context. See 83 Mass. App, Ct. at
593-94.

~;



actual malice where it could be inferred that they

were part of a "predetermined result"). The coercive

(or at very least highly leading) interview that Fee

conducted with Micki, combined with Micki's denial

that she said Brad's suicide was related to band

conflict, likewise shows actual malice. See Suzuki

Motor Corp. v. Consumers Union of the U.S., IBC., 330

F.3d 1127, 1139 {9th Cir. 2002), cent. denied, 540 U.S.

983 {2003) (actual malice found where publication set

out with a preconceived plan and shaped the fads to

fit the story). Thus, there was a sufficient basis.

for a jury to infer that Fee set out in -the March 16

article to confirm her prior .reporting regardless of

Delp's actual statements.

Even if the Herald had put the quotations in an

accurate context, it relied on a source who had openly

threatened to "make sure that Brad's suicide is

pinned" on Scholz. A4490 at 531. Actual malice can

be found where "there are obvious reasons to doubt the

veracity of the informant or the accuracy of his

reports." King, 400 Mass. at 722. while doubts about

the veracity of a witness is not itself sufficient to

prove actual malice, the Herald accepted Micki's

statements as corroborating a story which (Fee

acknowledged in the WRAF interview) was implausible on

its face. See A6227 (acknowledging that she thought

20 year old band tensions "cauldn°t possibly be the

49



reason" for Brad's suicide). See Stone v. Essex

County Newspapers, Inc., 367 Mass. 849, 869 (1975)

(where paper's editor entertained doubts as to story's.

accuracy, jury question existed as to actual malice);

Stern v._ Cosby, 645 F. Supp. 2d 258, 279 (S.D.N.Y.

2009) (where author "ignored the inherently improbable

nature of the [statement] in her zeal to write a

blockbuster book," issue of material fact existed

regarding actual malice). Thus, even supposing ghat

Micki said what the Herald claimed she said, the paper

was reckless in publishing those charges.

Finally, the Herald never asked Pam or Meg

Sullivan (one of wham was engaged to Brad and the

other of whom lived with him) ~o verify the

information in its articles. If asked, both of them

would have testified that the articles were just

wrong. See A5123 at 33-36; A5042 at 202-03. F`ee also

knew that Pam and Micki had received private suicide

notes, but did nat ask either one about their contents

despite Parenteau's explicit warning not to trust

Micki without verifying what was in the notes. A3907

at 326-27. When substantial doubts have been raised

as to the truthfulness of a reporter's information,

the "purposeful ta.ilure to investigate may be

proof of actual malice." Murphy, 449 Mass, at 60.

Combined with the inherent unlikelihood ghat Brad had

killed himself because of Cosmo's firing or band

50



tensions from 20 years earlier, that too was

independent evidence of actual malice.

In short, even if the Court inverted the summary

judgment standard and looked at 'the evidence in the

light most favorable to the Herald, this was an

exercise in tabloid journalism at its absolute worst.

A person killing himself because of personal problems

that followed years of depression does not sell

papers, and the Herald, beset by years of falling

circulation, was plainly not about to let the truth

get in the way of a good story. The very definition

of actual malice, however, is when a person makes her

"accusations based on suspicions and not facts."

Tosti v. Ayak, 394 Mass. 482, 493 (1985). By any

reckoning, the Herald's articles at Least met that

standard.

IIIa ~cho~~ Presented A Triable Claim for ~n~en~ional
2n~lic~ion of Emotional Distress

The court below dismissed Scholz's intentional

infliction of emotion distress ("LIED") claim because

in the absence of actionable defamation, the necessary

predicate for an TIED claim (extreme and outrageous

conduct) is lacking. As explained above, however,

Scholz has stated a case for defamation, including

def amation based on fabricated 'facts.'20 That conduct

20 Scholz does not dispute that he has no viable IIED

claim it his defamation claim fails.

51



meets the "extreme and outrageous" standard. See Cady

v. Maxcella, 49 Mass. App. Ct, 334, 341 (2000)(course

of conduct that included filing a collection action

which led to media coverage about plaintiffs' alleged

non-payment of bills); Tech Plus, 59 Mass: App. Ct.

at 26 (false allegation of making anti-Semitic remarks

sufficient for "extreme and outrageous" conduct},

Thus, that element of an IIED claim is present.

The court below also erred in dismissing the

claim on the basis that Scholz "has no reasonable

expectation of proving causation or damages" because

his "ailments are identical to ailments he had priox

to the publication of the articles." A17?9. In fact,

the Herald articles exacerbated symptoms that had been

under control and caused a resurgence of those that

had receded. A1545 at.~~ 117, X18. The majority of

Scholz's `ailments' were precisely the sort of

symptoms that typically accompany severe stress.

A1547 at ~~ 121, 122. If an injury "causes or

contributes to Cause the development of a pre.-existing

[condition], the person liable for the injury is also

liable for the resulting aggravation." Wallace v.

Ludwig, 292 Mass. 251, 256 {1935). See also McGrath

v. G & P Thread Corp,, 353 Mass. 60, 63 (1967)

(defendant "responsible for the combined effects of

his wrongful act and a preexisting disease or

Condition.") Scholz's medical records clearly

52



documented the aggravation (or resurgence) of his

symptoms. See A1575-77; A1584-86 at ~~ 190, 192-93;

A1588 at ~ 199.; A1594-97. "The question of causation

is generally one o~ fact for the jury." Mullins v.

Pine Manor College, 389 Mass. 47, 58 (1983). Thus,

Scholz presented a triable claim for LIED.

~V. Thy Superior Court Erred in Alla~~ng Over

$130x000 in Deposition Costs

Under Mass. R. Civ. P. 54(e), the allowance of

deposition costs is "subject to the discretion of the

court, but in no event shall costs be allowed unless

the court finds that the taking of the deposition was

reasonably necessary, whether or not the deposition

was actually used at trial." Proposed Costs must be

given "careful scrutiny" and an award requires "an

express finding of reasonable necessity." Waldman v.

Am. Honda Motor Co., 413 Mass. 320, 328 (1992)

(internal quotation omitted). Even if the judgment

stands, the award of costs must be reversed.

The Superior Court erred in three discrete ways.

First, it applied the wrong standard. The test for

`reasonable necessity' is objective. "[T]he relevant

inquiry is the use to which the discovery is put once

obtained and whether the costs were necessary to the

resolution of the case". GoChis v. Allstate Ins. Co.,

53



162 F.R.D. 248, 251 (D. Mass. 1995).21 Thus, the

standard of reasonable necessity requires the

"application of twenty-twenty hindsight tq the conduct

of the parties" in determining what was or was not

necessary for the disposition of the case. Gochis at

251, Citing Templeman v. Chris Craft Corp., 770 F.2d

245, 249 (1St Cir), cert. denied, 474 U.S. 1.021 (1985).

The Superior Court, however, used a subjective

standard, and looked to whether the faking of the

deposition was reasonable at the time. See A1999. An

error of law apparent on the record is an abuse of

discretion. Cooper v. Cooper, 62 Mass. App. Ct. 130,

134 (2004) .

SeCOnd, under any standard, the Herald's

deposition costs were not necessary to the disposition

of the case. The Superior Court's decision rested on

21 
Mass.. R. Civ. P. 54 (e) appears to be more

restrictive than its federal counterpart insofar as it
provides that costs should presumptively not be taxed
unless the prevailing party shows reasonable
necessity. Even under the more liberal standard
prevailing in the federal courts, deposition costs
should not be awarded unless they were "actually
utilised by the court in considering the motion for
summary judgment." Mexrick v. Northern Natural Gas
Co. , 91T F.2d 426, 434-~35 (10t'' Cir. 1990) See also
Fressell v. AT&T Technologies, Inc., Z03 F.R.D. 111,_~_ ~~~ _ _. _,.W_ __..._
118 (I~.D. Ga. 1984) ("Considering the strong
policy of the American system against the shifting of
litigation expenses," the party seeking reimbursement
must show how the depositions were "necessary for the
court's disposition of the [summary judgment]
motion.").

54



a simple reading of the Herald's articles.22 There was

no need to consult any depositions, and Certainly not

all of them. Because the court applied the wrong

standard (and applied that standard wrong), its

decision must be reversed.

The third and most serious error was the Superior

Court's asserted policy grounds. It reasoned that

"casts associated with extended defamation litigation

may impact First Amendment rights" and that the

"threat of expensive litigation could put litigious

persons of public interest beyond media commentators

because of the feared expense." X2001. There is no

authority anywhere, however, for the proposition that

shifting costs is the way to accomplish that goal. To

the contrary, in the American system each party

presumptively pays its own costs. See, e•g•, Waldman

at 321-22. .For that reason as well, the Superior

Court abused its discretion in improperly invoking a

public policy basis for shifting the costs of the

transcripts.

22 In so doing, the Court below followed the advice of
the Herald's counsel, who repeatedly informed the
Court that "examination of these articles is all
that's required. You have been given boxes of
transcripts You can ignore all of these boxes,
as far as I'm concerned, unless you're otherwise
moved." A7356. See also A7357 ("You can ignore all
of their boxes. And by the same token you can ignore
all of our boxes.").

55



Co~cl~sion

For each of the foregoing reasons, this Court

should reverse the Superior Court's. judgment and

remand for trial. In the alternative, it should

vacate the Superior Court's award of costs and remand

for further proceedings.

Respectfully submitted,
DONALD THOMAS SCHOLZ,
By his attorneys,

Nicholas B. Carter {BBO #561147)
nCarter@toddwel.d.com
Edward Foye (BBO #562375)

efoye@toddweld.com
Seth J. Robbins (BBO #655146)
srabbins@toddweld.com
Todd & Weld LLP

O~.e Federal Street, 27th Floor
Boston, MA 02110,
(617) 720-2626

Date: March 11, 2014

CER'~I~'IC~T~ Off' C0~22FL,I~tCE

I, Nicholas B. Carter, hereby cer~ity that the
foregoing brief complies with the rules of court. that
pertain to the filing of briefs, including but not
limited to: Mass. R. A. P. 16(a)(6) (pertinent
findings or memorandum of decision); Mass. R. A. P.
16(e) (references to the record); Mass. R. A. P. l6
(t) (reproduction of statutes, rules, regulations);
Mass. R. A. P. 16(h) (length of briefs); bass. R. A.
P. 18 (appendix to briefs); and Mass. R. A. P. 20
(fo~'m of briefs, appendices, ,and other papers] .

Nicholas B . C~~.:r-i~er

56


