
COMMONWEALTH OF MASSACHUSETTS

SUPREME JUDICIAL COURT

SJC NO. 11621

A.C. NO. 2013-P-1884

DONALD THOMAS SCHOLZ,

Plaintiff-Appellant

Q

BOSTON HERALD, GAYLE FEE,

AND LAURA RAPOSA,

Defendants-Appellees

DIRECT APPELLATE REVIEW OF A JUDGMENT OF
THE SUFFOLK SUt~ERIOR COURT

REPLY BRIEF OF THE

PLAINTIFF-APPELLANT DONALD THOMAS SCHOLZ

Nicholas B. Carter (BBO #561147)
Edward Foye (BBO #562375)
Seth J. Robbins (BBO #655146)
Todd & Weld LLP

One Federal Street, 27th Floor
Boston, MA 02110
ncarter@toddweld.com

efoye@toddweld.com

srobbins@toddweld.com

(617) 720-2626

Date: June 13, 2014



TABLE OF CONTENTS

i•

TABLE OF AUTHORITIES ............................... ii

I. THE COURT SHOULD DISREGARD THE HERALD'S

CONTENTIOUS AND INACCURATE RECITATION OF THE

`FACTS', WHICH DO NOT CITE TO THE RECORD

AND DO NOT ACCURATELY REFLECT IT .............. 2

II. THE HERALD'S ARTICLES CONVEYED THAT, AS A
MATTER OF FACT, SCHOLZ CAUSED BRAD'S SUICIDE,
AND AS SUCH THEY WERE NOT OPINION ............. 5

A. The Herald Articles Do Not Fall Within
The Recognized Parameters Of Opinion ..... 5

B. The Defamatory Sting of the Herald's
Articles Was Based on False Facts,
and Not the Juxtaposition of True Facts .. 11

III. SCHOLZ HAD SUFFICIENT EVIDENCE TO RAISE A
TRIABLE ISSUE ON ACTUAL MALICE ................ 17

IV. EXPERT TESTIMONY WAS NOT REQUIRED TO CREATE
DISPUTED ISSUES OF FACT ABOUT WHETHER THE
ARTICLES CAUSED SCHOLZ'S PHYSICAL SYMPTOMS .... 23

V. THE SUPERIOR COURT'S AWARD OF OVER $130,000 IN
DEPOSITION COSTS WAS EXCESSIVE, AND SHOULD BE
REVERSED ...................................... 24

CONCLUSION ......................................... 25

CERTIFICATE OF COMPLIANCE .......................... 26

1



TABLE OF AUTHORITIES

Cases Page

Alianza Dominicana, Inc. v. Luna, 645 N.Y.S.2d 28
~lst Dept. 1996) .....................................9

Appleby v. Daily Hampshire Gazette, 395 Mass. 32
(1985) ..............................................18

Babb v. Minder, 806 F.2d 749 (7th Cir. 1986)...........21

Bender v. Smith Barney, Harris, Upham & Co., Inc.,
901 F. Supp. 863 (D.N.J. 1994),

aff'd, 67 F.3d 291 (3d Cir. 1995) ...................8

Biro v. Conde Nast, 883 F. Supp. 2d 441

(S.D.N.Y. 2012) .....................................13

Boski v. Kochanowski, 3 Mass. App. Ct. 269 (1975) .....16

Cady v. Marcella, 49 Mass. App. Ct. 334 (2000) ........24

City of Lynn v. Thompson, 435 Mass. 54 (2001) .........3

Commonwealth v. Gray, 423 Mass. 293 (1996) ............5

Compuware Corp. v. Moody's Investors Services,
499 F.3d 520 (6t Cir. 2007) ......................... 13

Condit v. Dunne, 317 F. Supp. 2d 344 (S.D.N.Y. 2004) ..17

Diesen v. Hessburg, 455 N.W.2d 446 (Minn. 1990) .......12

Dulgarian v. Stone, 420 Mass. S43 (1995) ..............7

Federico v. Ford Motor Co., 67 Mass. App. Ct. 454
(2006) ..............................................24

Gacek v. Owens and Minor Distribs., Inc.,
666 F.3d 1142 (8t Cir. 2012) ........................ 10, 11

Golden Bear Distrib. Sys. of Texas, Inc.

v. Chase Revel, Inc., 708 F.2d 944 (5th Cir. 1983) ...15

ii



Gouthro v. Gilgun, 12 Mass. App. Ct. 591 (1981) ...,....passim

Harman v. Heartland Food Co., 614 N.W.2d 236

(Minn. Ct. App. 2000) ...............................8

Hatfill v. New York Times Co., 416 F.3d 320
~4tn Cir. 2005) ......................................13

Holbrook v. Casazza, 528 A.2d 774 (Conn. 1987),

cert. denied, 484 U.S. 1006 (1988) ..................22

King v. Globe Newspaper Co., 400 Mass. 705 (1987) .....9, 16,

19

LeBeau v. Town of Spencer, 167 F. Supp. 2d 449

(D. Mass. 2001) .....................................19

Lovely's Case, 336 Mass. 512 (1957) ...................24

Lyons v. Globe Newspaper Co., 415 Mass. 258 (1993) ....10

Mahnke v. Nw. Publ'ns, Inc., 160 N.W.2d 1

(Minn. 1968) ........................................23

Memphis Pub. v. Nichols, 569 S.W.2d 412 (Tenn. 1978) ..14

Mihalik v. Duprey, 11 Mass. App. Ct. 602 (1981) .......passim

Murphy v. Boston Herald, 449 Mass. 442 (2007) .........passim

Myers v. Boston Magazine Co., Inc., 380 Mass. 336

(1980) ..............................................9

National Ass n of Government of Employees v. BUCI

Television, Inc., 118 F. Supp. 2d 126

(D. Mass. 2000) .....................................10

New York Times Co. v. Sullivan,

78 Iowa L. Rev. 237 (1993) ..........................12

Pitts v. Wingate, 82 Mass. App. Ct. 285 (2012) ........24

Quigley v. Rosenthal, 43 F. Supp. 2d 1163

(D.Col. 1999) ........... ......................9

Ramada Inns, Inc. v. Dow Jones & Co., Inc.,

543 A.2d 313 (Del. Super. 1987) ........' .............15

iii



Salvo v. Ottaway Newspapers,
57 Mass. App. Ct. 255 (2003) ........................11

Schlieman v. Gannett Minn. Broad., Inc.,
637 N.W.2d 297 (Minn. Ct. App. 2001) ................15

Scholz v. Delp, 83 Mass. App. Ct. 590 (2013) ..........19

Scott v. Cooper, 640 N.Y.S.2d 248 (2d Dept. 1996) .....9

Shaari v. Harvard Student Agencies, Inc.,

427 Mass. 129 (1998) ................................7

Stevens v. Iowa Newspapers, Inc.,

728 N.W.2d 823 (Iowa 2007) ..........................16

Strada v. Connecticut Newspapers, Inc.,

477 A.2d 1005 (Conn. 1984) ............ ............12, 14,

15

Thomas v. United Steelworkers Local 1938,

~i4~ r~.~a 114 ~~tn Clr. 2014) .......................8, 12

Tosti v. Ayik, 339 Mass. 482 (1985) ...................19

Turner v. KIRK Television, Inc., 38 S.W.3d 103
(Tex. 2000) .........................................14

OTHER AUTHORITIES

C. Thomas Dynes and Lee Levine, "Implied Libel,
Defamatory Meaning and State of Mind: the Promise
of New York Times Co. v. Sullivan," 78 Iowa L.
Rev. 237 ............................................12

Marc Franklin and Daniel Bessel, The
Plaintiff's Burden in Defamation:
Awareness and Falsity, 25 Wm. & Mary
L. Rev. 825 (1984) ..................................12

Nicole LaBarbera, "The Art of Insinuation:
Defamation by Implication," 58 Fordham L.
Rev. 677 (1990) .....................................12

iv



Restatement (Second) of Torts, ~ 578 (1977) ...........18

Restatement (Second) of Torts, ~ 580A,

comment d (1977) ....................................23

Robert D. Sack, Sack on Defamation,

§ 2.4.5 (4th ed. 2013) ...............................13

R. Smolla, Law of Defamation (2d ed. 2014) ~ 41:9 .....12

v



The Boston Herald has filed a brief which

describes in detail the news stories that it wished it

had written about the suicide of Brad Delp. To read

the Herald's most recent attempt to justify the

unjustifiable, one would suppose that the March 15 and

16 articles (the July 2 article has vanished into the

air, apparently) were fair and balanced accounts in

which knowledgeable individuals contributed to a

healthy debate on the unknowable subject of the

frailty of human life. Considering that five judges

(two Superior Court judges and three Appeals Court

judges) have read the articles as fingering Tom Scholz

as the person who caused Brad's suicide, and

considering that the Herald's own reporter

acknowledged in a recorded radio broadcast that the

articles conveyed that Scholz caused Brad "nothing but

grief his whole life," the Herald's latest rhetorical

gambit would seem to deserve credit for its

extraordinary courage, if nothing else.

In order to pull off this trick, the Herald

simply ignores much of the most significant evidence

in this case. The incident with the camera posted on

Meg Sullivan's ceiling receives only a passing

acknowledgement, and Brad's subsequent emails and

suicide notes are ignored completely, even though it

is now Clear (for summary judgment purposes, at least)

that the event and its aftermath triggered Brad's



suicide. The Herald ignores the fact that other media

picked up the articles (a sure sign they regarded them

as factual). The Herald even ignores that there was

substantial evidence demonstrating that Brad

understood that the summer tour (which the Herald now

says prompted his March suicide) was not likely to go

forward.1 But when one looks at the entire record, it

is beyond doubt that all three articles were false and

defamatory.

I. THE COURT SHOULD DISREGARD THE HERALD'S
CONTENTIOUS AND INACCURATE RECITATION OF THE
`FACTS', WHICH DO NOT CITE TO THE RECORD AND DO
NOT ACCURATELY REFLECT IT

The Herald's Statement of the Facts in its brief

(and most of the `facts' cited in its argument)

typically receive undifferentiated string cites to

multiple paragraphs of the Herald's Rule 9A(b)(5)

Summary Judgment Fact Statement. That is, the Herald

cites its own contentious summary of the evidence and

not the underlying evidence. To take only one

example, the main paragraph which appears on p. 6 of

lIn clear disregard for the summary judgment standard,
the Herald cobbles together testimony from friendly
sources to suggest that Brad must have been so
despondent over the possibility of a summer tour that
he killed himself. Apart from the fact that such
testimony at most creates a dispute of materials fact,
it also misstates the record. Scholz informed Brad
shortly before the suicide that there were only three
confirmed dates and Scholz at that time had no
intention of going forward with expensive staging and
other required tour equipment. See A5876.

2



the Herald's brief receives a string cite (in footnote

3) to 50 pages of the Herald's Fact Statement. Those

50 pages, in turn, consist of nothing but the disputed

representations of counsel documented by still more

string cites. Thus, to find the underlying evidence

for the Herald`s disputed assertions, the Court would

need to scour the hundreds of pages of exhibits cited

in the 50 pages.

The Herald's brief therefore violates Rule 16(e),

which requires "an appropriate and accurate record

reference" for each fact. Rule 16 "is not an idle

technical requirement. Among other things, it

prevents parties from exaggerating or distorting the

facts as presented below, or from inserting into the

analysis on appeal facts that are simply non-

existent." City of Lynn v. Thompson, 435 Mass. 54, 57

n. 4 (2001). By citing to its lawyer-crafted fact

statement rather than to the actual underlying

evidence, the Herald routinely imparts `facts' which

are disputed, inaccurate, or distorted. For example,

the Herald repeats Micki Delp's story about Scholz

allegedly humiliating Brad mid-tour by criticizing his

singing and threatening to "take the microphone and .

. throw it in the crowd." Herald Brief at 3-4. The

alleged event actually occurred in 1979 at the latest,

or about 27 years before the suicide. A3604 at 28.

The claim that Brad confided to a friend that he could

3



no longer hit the high notes in the Boston songs, when

traced through the 9A(b)(5) Fact Statement (A747 at

129) to the source (A3296-97), turns out to be based

on Brad's gracious on-stage praise for Cosmo during

the 1995 and 1997 tours, ten years before he killed

himself. See A3297 at 184.2 In fact, Brad was not

dependent on Cosmo, and Boston's female bassist, Kim

Dahme, was available to support Brad in the higher

ranges. See A129.3

It would take a brief twice as long as this one

to catalog the inaccuracies and distortions that

result from hiding evidence under two layers of lawyer

talk, but that is not Scholz's burden. Rule 56

requires' the Herald to demonstrate the absence of

disputed material facts, and Rule 16 requires the

Herald to do so by appropriate and accurate citations.

ZParagraph 129 of the Herald's 9A(b)(5) Statement cites
to the deposition testimony of Brad's friend Steve
Baker, but Brad never actually told Baker he was
dependent on Cosmo to hit the high notes. "I don't
know if he actually said it to me, but I had heard - I
had heard him say just say, you know, that it was
great having Fran. Actually he used to say it in the
show. That's probably where I'm getting it from, when
I saw them saying it in the show." A3297 at 184.
3 The Herald also cites Baker's testimony as confirming
that Brad was driven to despair by Cosmo's firing.
Quite apart from the fact that Baker was never
interviewed for any of the articles, he admitted that
he had no personal knowledge of that subject either.
See A3296 at 180 ("I - I knew that he was distraught
about it. I don't know if Brad actually said to me,
you know - you know. But I know that it bothered
him.") See also A2397 at 182.



See Commonwealth v. Gray, 423 Mass. 293, 296-97 (1996)

(argument without accurate citations disregarded).

All statements which do not refer to actual evidence

or to truly undisputed facts should therefore simply

be disregarded.

II. THE HER.ALD'S ARTICLES CONVEYED THAT, AS A MATTER
OF FACT, SCHOLZ CAUSED BR.AD'S SUICIDE, AND AS
SUCH THEY WERE NOT OPINION

Because defending the Superior Court's decision

that the articles were non-actionable opinion is

essentially impossible (Part A), it relies on an

argument it did not_ raise to the Superior Court in its

original summary judgment memorandum: that a public

figure cannot assert a claim for defamation by

implication. The cases the Herald cites are

distinguishable and should not be followed (Part B).

A. The Herald Articles Do Not Fall Within The
Recognized Parameters Of Opinion

The Herald's opinion argument rests upon a

reading of its articles that is materially different

from its position in the court below. Here, the

Herald simultaneously argues that its articles were

fair, balanced and objective accounts of Brad's death,

but also that they also embodied "all the well-

established indicia of opinion." Herald Brief at 33.

The Herald specifically claims that the articles

disclosed the biases of its sources while informing

5



its readers that the cause of the suicide was unknown.

Id. at 23-24.

But the March 15th article did exactly the

opposite. By reporting that "the cops were not told

why [Brad] took his life," the Herald signaled that

the cause of Brad's suicide was known, except that

those in the know weren't talking to the police. But

those same "friends" and "insiders" were telling the

Inside Track why Brad took his life.4 The March 16

Page One headline trumpeted that "Pal's Snub Made Delp

Do It," which likewise conveyed that the Herald knew

for a fact what "made Delp do it." A4205 at 194-95.

The gravamen of the articles, Fee stated in her WRAF

interview, was that "Scholz gave Brad grief for 20

years" and that the "feelings" from the breakup of the

band were still "bitter and ugly and bad twenty

years later," which they weren't. A6227. The July 2

article reported (based on the March 15 and 16

articles) that former Boston members "have been at

odds for decades" and "lingering bad feelings from the

breakup of the original band more than twenty years

ago" drove Brad "to take his own life in March."

A3085. The Herald cannot reasonably depict itself as

possessing such certitude in its own statements and

40f course, `friends' and `insiders' weren't talking to
the Herald, and its `sources' almost uniformly denied
providing any information to the Herald. See, part
III.

D



articles, and then complain when others also read its

newspaper articles as conveying determinate facts.

The Herald (like the Superior Court) also

misapprehends Scholz's burden. Scholz only needs to

demonstrate that the gist of the publications were

false. See Shaari v. Harvard Student Agencies, Inc.,

427 Mass. 129, 133-34 (1998); Dulgarian v. Stone, 420

Mass. 843, 847 (1995).5 There seems to be no dispute

between the Herald and Scholz on this one point at

least: statements which are demonstrably false are not

opinion. The Herald article was replete with false

facts. As the evidence summarized in Scholz's opening

brief demonstrated, Brad was not in the "middle of the

bitter break up" of Boston, was not "pulled from both

sides by divided loyalties", much less in the "middle

of warring factions." Brad's suicide was not caused by

a "never-ending bitterness" that was "too much for

[him] to endure." Brad was not "upset over lingering

SThe Herald unpersuasively attempts to distinguish the
many cases Scholz cited for the proposition that
courts routinely determine as a matter of fact the
cause of a person's suicide. See Scholz Brief at 28.
It is of no consequence whether any other court has
ever been called upon to decide exactly what was in
the mind of the suicide at the fatal moment, because
Scholz does not bear that burden. If courts routinely
decide whether a given circumstance caused or
materially contributed to a person's suicide, and they
do, it necessarily follows that Scholz's much lighter
burden of excluding one Cause as being a primary
motivating factor cannot be the sort of inquiry a
court is unable to conduct.

7



bad feelings" from the "breakup of the band 20 years

ago." There was simply no truth to the statement that

"Tom made [Brad] do the Boston stuff." Cosmo's firing

did not "make [him] do it," i.e., kill himself. See

Scholz Brief at 30-34. These false facts collectively

conveyed that (i) conditions in the band (conditions

for which Scholz was widely understood to be

responsible) created a dysfunctional professional life

that Delp could no longer tolerate and (ii) as a

result of that mistreatment, and in particular the

Cosmo firing, Brad took his life. The first describes

an objective state of affairs, and is undoubtedly

actionable. "It is of no consequence that [the

defendant's] statements included adjectives and

characteristics rather than specific acts." Thomas v.

United Steelworkers Local 1938, 743 F.3d 1134, 1143

(8th Cir. 2014). See also Harman v. Heartland Food

Co., 614 N.W.2d 236, 241 (Minn. Ct. App. 2000)

("Epithets or adjectives can constitute defamation if

they imply a specific type of reprehensible conduct.")

(internal quotation omitted).6 If Scholz can

6Even opinion-like statements regarding a person's
state of mind about the quality of the work
environment are factual if they imply events that did
not occur or describe a state of affairs that did not

exist. See, e•g., Bender v. Smith Barney, Harris
Upham & Co., Inc., 901 F: Supp. 863, 871 (D.N.J.
1994), aff'd, 67 F.3d 291 (3d Cir. 1995)(accusation of
discrimination by retaliatory discharge was not merely
"a generalized accusation of bigotry" but was capable



demonstrate that he was not a substantial cause of

Brad's taking his own life, which is what the Herald

articles say, then he will have demonstrated the

falsity of the second proposition as well.

The Herald's brief also persistently ignores that

under Massachusetts law `opinion' is not an abstract

inquiry, but rather looks to whether individuals read

the article as conveying opinion. "The test is

whether the challenged language can reasonably be read

as stating a fact." Myers v. Boston Magazine Co.,

Inc., 380 Mass. 336, 340 (1980). See also King v.

Globe Newspaper Co., 400 Mass. 705, 717-19 (1987)

(reversing determination that an article was not

susceptible to a defamatory meaning based on views of

"average readers" where some readers would have

believed article discredited plaintiff). Scholz

presented substantial evidence that the articles

(widely republished in other media) were perceived as

stating actual, true facts relating to the cause of

of disproof); Alianza Dominicana, Inc. v. Luna, 645

N.Y.S.2d 28, 29-30 (1St Dept. 1996) (cautionary

statements such as "they saw" and "rumor in the

streets has it" did not convert statements that

organization's employees abused young women into

opinion); Quigley v. Rosenthal, 43 F. Supp. 2d 1163,

1179-80 (D.Col. 1999)(imputation that defendant

attempted to intimidate a neighbor deemed factual and

actionable); Scott v. Cooper, 640 N.Y.S.2d 248, 249

(2d Dept. 1996)(imputation that a chief of police

engaged in discriminatory behavior based on racial

animus held to be not opinion because it "reasonably

appear ed] to contain assertions of objective fact").

9



Brad's suicide. See Scholz Brief at 26-27.' Like

Danny Chen, the Asian-American recruit who apparently

killed himself because he was racially harassed by his

platoon in Afghanistan, Brad joined the list of

suicides for whom the cause was believed to be known -

and that cause was Scholz. See, "Army Charges 8 in

Wake of Death of a Fellow G.I.," New York Times,

December 22, 2011 at Al. As such, the Superior Court

erred in determining that some readers could not

reasonably view the Herald's articles as factual.

The cases that the Herald cites are not to the

contrary. Rather, they are straightforward

applications of the unexceptional principle that

Massachusetts will not impose liability for defamation

where the opinionative statement "discloses or implies

its non-defamatory factual basis." National Assn of

Government of Employees v. BUCI Television, Inc., 118

F. Supp. 2d 126, 130 (D. Mass. 2000) (citing Lyons v.

Globe Newspaper Co., 415 Mass. 258, 265 (1993)). But

readers here were not told true facts at all. The

Herald's centerpiece case, Gacek v. Owens and Minor

Distribs., Inc., 666 F.3d 1142, 1147 (8th Cir. 2012) is

nothing more than an example of the application of the

rule regarding true disclosed facts. Unlike the

'Reaction on the Internet was particularly vitriolic,
with one persistent blogger citing to the Herald's
articles to pronounce that Scholz "murdered" Brad.

See A6291.

10



factory-floor epithets in Gacek, which were heard only

by a small group that shared common knowledge of the

underlying facts, the false and defamatory Herald

articles were all the information that many readers

ever got. Thus, the Herald's articles were not

protected opinion.

B. The Defamatory Sting of the Herald's
Articles Was Based on False Facts, and Not
the `Juxtaposition' of True Facts

The Herald relies on two Appeals Court cases,

neither of which have ever been cited or approved by

this Court, to argue that Scholz cannot maintain a

defamation claim based on "insinuations" created by

the juxtaposition of "admittedly" true statements.

See Herald Brief at 17-23, citing Mihalik v. Duprey,

11 Mass. App. Ct. 602, 605-06 (1981) and Gouthro v.

Gilgun, 12 Mass. App. Ct. 591 (1981).$ The cases

concerned a newspaper article (Mihalik) and a

political advertisement (Gouthro) in which candidates

for public office claimed that the publication implied

that they were dishonest. According to the Herald,

the cases state a widely-recognized principle of not

BThe Herald also cites Salvo v. Ottaway Newspapers, 57
Mass. App. Ct. 255 (2003), but ghat case did not rely
on the rule stated in Mihalik. Rather, it determined
under accepted principles of defamation law that the
newspaper article at issue "provide [d] substantially
accurate facts and substantially accurate context"
about the events it described. 57 Mass. App. Ct. at
542. By contrast, the Herald here got both the facts
and the context wrong.

11



permitting public officials to recover for

individually truthful statements which collectively

carry a defamatory implication. Herald Brief at 21-

22, citing, inter alia, Strada v. Connecticut

Newspapers, Inc., 477 A.2d 1005 (Conn. 1984); Diesen

v. Hessburg, 455 N.W.2d 446 (Minn. 1990).

As a threshold matter, Mihalik and Gouthro have

been widely criticized.9 There is also substantial

doubt about whether the `holdings' in either case were

anything more than dicta. See C. Thomas Dynes and Lee

Levine, "Implied Libel, Defamatory Meaning and State

of Mind: the Promise of New York Times Co, v.

Sullivan," 78 Iowa L. Rev. 237, 305-06 (1993) (stating

that Mihalik and Gouthro appear to rest upon other

grounds, including "judicial determinations that the

publication cannot reasonably be interpreted to imply

9See, R. Smolla, Law of Defamation (2d ed. 2014), §
4:19 at 4-67, n. 15 (stating that Mihalik has been
"properly criticized" and "mistakenly assume [s] that
those who defame by implication must be protected");

Marc Franklin and Daniel Bessel, The Plaintiff's
Burden in Defamation: Awareness and Falsity, 25 Wm. &
Mary L. Rev. 825, 850 (1984) (stating that the Mihalik
holding represents "overreaching" insofar as "no
constitutional reason exists for differentiating
between those who defame explicitly and those who
defame implicitly."); Nicole LaBarbera, "The Art of
Insinuation: Defamation by Implication," 58 Fordham L.

Rev. 677; 691, 697-98 (1990) (criticizing Mihalik as
exceeding the protections afforded by the First
Amendment, and arguing that whether individual
statements are literally true is unimportant where

"the audience is left with a false impression that may

eclipse the statements' literal truth.")

12



the alleged defamatory meaning"). Both cases also

appear to reflect a minority view, as most courts will

permit an action for defamation by implication, at

least outside the political arena. See, e.g., See

Robert D. Sack, Sack on Defamation, ~ 2.4.5 (4th ed.

2013) (hereafter "Sack"); Compuware Corp. v. Moody's

Investors Services, 499 F.3d 520, 528 (6th Cir. 2007);

Hatfill v. New York Times Co., 416 F.3d 320, 331 
(4tn

Cir. 2005) (recognizing defamation by implication

since "it matters not how artful or disguised the

modes in which the meaning is concealed if it is in

fact defamatory") (internal quotation omitted),lo

Thus, it is doubtful that either case is good

authority for the proposition for which the Herald

cites it.

Assuming, arguendo, that Mihalik and Gouthro

accurately reflect Massachusetts law, they do not

apply here for three reasons. First, this was not a

case of defamation by implication, but rather a case

of defamation by explicit assertion. No doubt some of

1oSome jurisdictions that allow defamation by
implication require a showing that the defendant knew

or intended that the defamatory inference could arise.
See Biro v. Conde Nast, 883 F. Supp. 2d 441, 465-66

(S.D.N.Y. 2012) (collecting cases). The summary of

the March 15 and March 16 articles contained in the

Herald's July 2 article and the statements Fee made to

WRAF (supra at 6) clearly demonstrate that the Herald

knew that its articles conveyed that Scholz was

responsible for Brad's death.

13



the defamatory sting of the articles required a person

to know (as Micki put it) that "Tom is Boston," A7079,

but that is not defamation by implication. Defamation

by implication occurs where a publication "convey [s] a

false and defamatory meaning by omitting or

juxtaposing facts, even though all the story's

individual statements considered in isolation were

literally true or non-defamatory." 11 Turner v. KIRK

Television, Inc., 38 S.W.3d 103, 116 (Tex. 2000). The

statements cumulatively had a sting that none of them

individually would have had, but the defamatory impact

arises directly from what the Herald said.

Second, the defamatory impact of the Herald's

stories do not derive from true statements of fact

artfully juxtaposed but from false statements of fact.

"Truth is available as an absolute defense only where

the defamatory meaning conveyed by the words is true."

Memphis Pub. v. Nichols, 569 S.W.2d 412, 420 (Tenn.

1978) (discussing and distinguishing Strada,.i2 The

11Defamation by implication should not be confused with
innuendo. See Sack, ~ 2.4.5 at 2-40. Innuendo is a

term of art in defamation law, referring to facts

outside the report that one must know in order for the

report to be defamatory. Id. The Superior Court
appeared to use the terms more or less interchangeably
- not surprising, since the Herald did not brief
defamation by implication in its opening summary
judgment motion or memorandum and the court had no
reason to appreciate the importance of the
distinction.
12The omission of accurate facts (such as the fact that
the `family feud' had long since simmered down and the

14



Herald's articles stated (not implied) that Scholz

"made [Brad] do the BOSTON stuff." See A486. The

other false facts summarized at pp. 30-34 of Scholz's

opening brief likewise were explicit. Even courts

which have recognized the general principle that the

Herald articulates have recognized that it applies

only where true statements assertedly imply a false

and defamatory meaning, not to situations where false

statements imply a false and defamatory meaning. See,

e.g. Schlieman v. Gannett Minn. Broad., Inc., 637

N.W.2d 297, 304 (Minn. Ct. App. 2001); Golden Bear

Distrib. Sys. Of Texas, Inc. v. Chase Revel, Inc., 708

F.2d 944, 949 (5th Cir. 1983). As discussed in

Scholz's opening brief and as summarized above, nearly

every subsidiary fact in the articles was false, and

often just invented. Hence, the Milhalik rule would

not apply here.

Third, to the extent that they are good law at

all, both Milhalik and Gouthro should be limited to

fact that Brad was happy to be touring again) likewise
means that this is not a case of defamation by
implication. See Ramada Inns, Inc. v. Dow Jones &
Co., Inc., 543 A.2d 313, 326 (Del. Super. 1987) ("true
facts leading to a false inference are actionable
(even where the plaintiff is a public figure), where
the false inference is the result of the defendant's
failure to print all the relevant and true facts.").
See also Strada, 477 A.2d at 1010 (refusing to find
liability for defamation by implication where there
was no allegation that there were "additional material
facts which, if reported, would have changed the tone
of the article.").

15



the facts that justify and gave rise to their

holdings. Courts have consistently recognized that

political candidates and public officials stand on a

significantly different basis than others when it

comes to defamation by implication. See Stevens v.

Iowa Newspapers, Inc., 728 N.W.2d 823, 827-29 (Iowa

2007) (citing and discussing cases).13 Public

officials are routinely subject to maladversions about

their honesty and fidelity to the public interest, and

such commentary is the accepted syntax of political

discourse. See, e.g., Boski, 3 Mass. App. Ct, at 272

and cases cited. It is not taken as factual, it is

rarely if ever capable of harming a person's

reputation, and the individual who enters the public

13Indeed, in both Mihalik and Gouthro, the `implied'
defamatory content of the article was that the public

officials involved had been dishonest, selfish, or

otherwise had not acted in the public interest while

in the political arena. The `implication' was
therefore itself the sort of opinion which was not

capable of harming the plaintiff's reputation. See
Mihalik at 606 (holding that the "implications" of the
article at issue were "too vague and uncertain, and

[had] too fragile an impact, to be the basis of a

libel action by a public official"); Gouthro at 594-95

(holding that statements could not "reasonably be

understood to be defamatory" because they were "too
vague to be cognizable as the subject of a defamation

action.") (internal quotation omitted). As such, both

cases were examples of the unremarkable principle that

imputations of base motives to public officials are

not defamatory because they are neither capable of

harming the public official's reputation nor will they

be taken as factual given the context of statement.

See Boski v. Kochanowski, 3 Mass. App. Ct. at 269, 272

(1975); King, 400 Mass. at 709-710.

16



arena knows or should know that it is "part of the

hyperbole and rhetoric which normally attend the

clamor for the voter's attention." Gouthro at 594-95.

The defamatory statements here concerned not matters

that were public knowledge, known and available to

anyone who cared to access it (such as comments about

Boston's music, which anyone can hear for themselves).

The remarks instead concerned the business of running

a band and the ostensible results of behind-the-scenes

mistreatment that Scholz doled out to Brad. Such

statements could be taken as defamatory, were in fact

taken by the public as defamatory, and therefore are

far outside the rationale for the underlying policies

upon which Mihalik and Gouthro rest.

Finally, the Herald's attempts to wrap itself in

the mantle of the Constitution are singularly

unpersuasive. The Herald "did not merely comment on a

public controversy, but added false facts to a public

controversy," an endeavor the First Amendment does not

protect. Condit v. Dunne, 3l7 F. Supp. 2d 344, 372

(S.D.N.Y. 2004). Thus, the Superior Court erred in

entering summary judgment in the Herald's favor, and

its order must be reversed.

III. SCHOLZ HAD SUFFICIENT EVIDENCE TO RAISE A TRIABLE
ISSUE ON ACTUAL MALICE

The lynchpin of the Herald's actual malice

argument is that it accurately quoted Micki and its

17



other sources. But as Scholz's opening brief pointed

out, `truth' cannot be established by accuracy:

quoting someone else's (false and defamatory)

statements is just as defamatory as making it up.

" [T] he republishes of a defamatory statement `is

subject to liability as if he had originally published

it."' Appleby v. Daily Hampshire Gazette, 395 Mass.

32, 36 (1985), quoting Restatement (Second) of Torts,

~ 578 (1977). See Scholz Brief at 47. Thus, the

accuracy of the quotes would not insulate the Herald

from liability.

More importantly, the Herald's stories did not

accurately quote its `sources.' Four of the six

alleged `sources' for the March 15 article (Ian

Barrett, Jeff Myerow, Gail Parenteau, and Connie

Goudreau) have just vanished from the Herald's brief,

an implicit concession that Fee's sworn interrogatory

responses cannot be credited. See A6403-05,6411,

6413, 6415-16. As to the other two `sources', Boch

denied providing any information to the Herald in

connection with the article.14 Geary did speak with

14Notably, Boch (like Barrett and Myerow, two other

`sources' the Herald didn't actually talk to)

concededly had no first knowledge of anything: Boch
was the `source' for speculative inferences about what
Hashian and Goudreau, the real `friends' and
`insiders,' thought about the matter. See A3435 at
164; A3437 at 208 (agreeing that he "didn't provide
any information to the Herald in connection with this

article") The Herald therefore necessarily had no

18



Fee, but denied providing any information about the

suicide or the cause of it and denied knowing or

believing anything about what caused it. See A3985 at

86-88. The conclusion inescapably follows that there

was no source for the information beyond the Herald's

own suppositions.

The evidence of fabrication of the March 16

articles is even stronger. The Herald repeatedly

quotes Judge McIntyre's erroneous statement that Micki

Delp's 2008 and 2011 testimony was consistent, but it

never once quotes or cites the underlying testimony.

The Herald also refuses to even acknowledge that the

Appeals Court found that Micki's 2008 deposition

testimony conveys that the Herald materially misquoted

her. See Scholz v. Delp, 83_ Mass. App. Ct. 590, 594-

95 (2013). In fact, Micki's sworn deposition

testimony appearing at A3711-15 and A3719-20 directly

contradicts the 2011 testimony that the Herald bought

and paid for. Her actions immediately following the

idea when Goudreau and Hashian had last spoken with
Brad, nor how recently Boch had spoken to his
`sources'. That comes very close to defining reckless
disregard for the truth. See LeBeau v. Town of
Spencer, 167 F. Supp.2d 449, 456 (D. Mass. 2001)
(finding that publication of "hearsay and
uncorroborated rumors" was evidence of actual malice);
King, 400 Mass. at 721-22 (reckless for reporter to
rely on hearsay, especially where source had no
personal knowledge); Tosti v. Ayik, 339 Mass. 482, 493
(1985) (actual malice found where defendant "based his
report] on suspicions and not facts.").

19



publication of the article - calling friends and

relatives to say she was misquoted - also contradicts

her 2011 testimony - and, predictably, is just ignored

by the Herald. See Scholz Brief at 43.

Accordingly, this was not, as the Herald would

have it, "an erroneous interpretation of data" or some

similar inaccuracy. Herald Brief at 48. The facts

closely mirror those in Murphy v. Boston Herald, 449

Mass. 442 (2007), a case that the Herald studiously

avoids discussing. Here, as in Murphy, the Herald's

sources have broadly denied providing information to

the reporter. Id. at 53-54.15 As in Murphy, the

reports were wildly erroneous, as witness after

witness agreed that the family `feud', the

`dysfunctional' professional life, the supposed

mistreatment by Scholz, and all the other lurid

details were simply wrong. See Scholz Brief at 30-34.

Because the jury could have found that the reporter

had no source for the article, "[t]he conclusion

follows, inescapably, that [the reporter] knew that he

had no percipient source for his report." 449 Mass.

1sSignificantly, one witness in Murphy did step forward
to vouch for the information in the article, but the
Murphy court determined that such testimony could have
been disregarded due to the source's bias. Id. at 55.
The same principle necessarily has greater force when
a witness tries to recant her testimony under oath
after cutting a beneficial deal with the party
benefitting from the recanted testimony, as Micki does
here .

20



at 59. Thus, Scholz's evidence of fabrication,

without more, raises a triable issue on actual malice.

Even as to Micki's statements that the Herald

accurately quoted, Scholz has a case for reckless

disregard for the truth. The Herald had received

specific credible warnings not merely that Micki had

some vague, generalized bias, but had expressed in

just so many words an intent to "pin" Brad's suicide

on Scholz. A4490 at 531. Parenteau further warned

the Inside Track not to trust what Delp said unless

they saw what was in the notes. A4490 at 530.

Nevertheless, Fee specifically avoided asking Pam

Sullivan or Micki what was in the suicide notes or to

verify the information in the articles, even though

she spoke to both of them on the phone. A3907 at 326-

27. If asked, Pam would have told Fee that the

information in the articles was false. See Scholz

Brief at 50-51. "Reckless conduct may be evidenced in

part by failing to investigate thoroughly and verify

the facts particularly where the material is

peculiarly harmful or damaging to the plaintiff's

reputation or good name." Babb v. Minder, 806 F.2d

749, 755 (7th Cir. 1986) (citing cases). Thus, even as

to the quotes Micki acknowledged, a triable case

existed on actual malice.

Fee's and Raposa's destruction of their notes was

also sufficiently material to justify a spoliation

21



inference. The Herald reporters immediately learned

that an issue existed about the veracity of their

reports.16 See Murphy at 61. The notes would have

shown whether the reporters talked to Boch, Barrett,

or the other claimed sources, and would presumably

have dispositively answered the question of whether

2008 Micki or 2011 Micki was telling the truth at her

deposition. Thus, it must be assumed from the

destruction of the notes that their contents would

have been unfavorable to the Herald.

Finally, the Herald refuses to tell the Court why

it has, to this day, not told its readers the truth

about why Brad committed suicide, about the camera

Brad taped to Meg's bedroom ceiling or about Brad's

final anguished e-mails or Meg's tearful deposition

testimony about his last day. See Herald Brief at 51-

52. The strong majority view holds that it is at

least a permissible inference from the Herald's

subsequent refusal to tell its readers the truth that

the Herald does not care what the truth is and never

did. See, e.g., Holbrook v. Casazza, 349, 528 A.2d

16The Herald's own guidelines require a reporter to
maintain copies of her notes whenever the accuracy of
a story is challenged. See A7193 at 83 ("if a
complaint about a material error about a story has
been received and is not otherwise resolved, the
journalist is instructed to maintain the relevant
materials as they existed at the time the complaint
was received.").

22



774, 780 (Conn. 1987), cent. denied, 484 U.S. 1006

(1988); Mahnke v. Nw. Publ'ns, Inc., 160 N.W.2d 1, 11-

12 (Minn. 1968). Restatement (Second) of Torts, §

580A, comment d (1977). Cf. Murphy at 65

(unwillingness by reporter to reappraise his story

when contradicted by other publications "suggests,

decisively, that [the reporter] possessed either a

brazen disregard for the actual truth or a deliberate

intent to give credence to a controversial story he

knew (at the time) to be false.") Thus, on summary

judgment adverse inferences must be drawn about the

Herald's subjective good faith.

IV. EXPERT TESTIMONY WAS NOT REQUIRED TO CREATE
DISPUTED ISSUES OF FACT ABOUT WHETHER THE
ARTICLES CAUSED SCHOLZ'S PHYSICAL SYMPTOMS

The Herald's only argument for affirming the

dismissal of Scholz's intentional infliction of

emotional distress ("IIED") claim is Scholz's failure

to introduce expert testimony to the effect that his

emotional distress caused the resurgence in his

physical symptoms. Those stress-related symptoms

included anxiety, fatigue, insomnia, gastrointestinal

issues, and inability to concentrate. See e.g., A5538

("severe fatigue"); A5707 ("fatigue unable to

sleep") A5538 ("digestive disturbance"); A5704

("continues to have digestive disturbance no

evidence of other infection or disease process");

23



A5720 ("still wiped out over Boston Herald stress

issues," blood pressure "has been high in the past few

weeks"); A4323 at 334-35 (Ativan prescribed for

anxiety for first time following Herald articles).

But this was not a case where proof of causation

relied on exotic medical theories that a jury could

not understand without expert assistance. See Pitts

v. Wingate, 82 Mass. App. Ct. 285, 289 (2012) ("where

a determination of causation lies within `general

human knowledge and experience,' expert testimony is

not required."), quoting from Lovely's Case, 336 Mass.

512, 516 (1957). Scholz's physical problems were

precisely what one would expect from the stress and

emotional disturbance that the articles caused. See

Cady v. Marcella, 49 Mass. App. Ct. 334, 341 (2000)

(jury could reasonably find, without medical expert,

that plaintiffs' emotional distress could have caused

"headaches, upset stomachs, and inability to

concentrate at work") Thus, no expert was required.

V. THE SUPERIOR COURT'S AWARD OF OVER $130,OQ0 IN
DEPOSITION COSTS WAS EXCESSIVE, AND SHOULD BE
REVERSED

The Herald does not cite to a single appellate

court decision supporting its suggested legal standard

for taxing costs. In Federico v. Ford Motor Co., 67

Mass. App. Ct. 454, 463 n. 10 (2006), the Court

acknowledged that the trial judge "did not award all

24



the costs that were requested." Therefore, contrary

to the Herald's assertion, not every deposition taken

during the course of a case is reasonably necessary.

Rather, the Court should assess the extent to which

the witness' testimony was necessary to the

proceedings which resulted in the entry of judgment -

a process not undertaken by the lower court.l' Thus,

the award of costs should be reversed and remanded for

consideration under the correct legal standard.

CONCLUSION

For each of the foregoing reasons, this Court

should reverse the Superior Court's judgment and

remand for trial. In the alternative, it should

vacate the Superior Court's award of costs and remand

for further proceedings.

17Little of the summary judgment record finds its way
into the Herald's brief, and even a casual perusal of
the record will show that it is littered with
irrelevant, immaterial and cumulative information that
would never be made part of the evidentiary record at
trial (Frederico went to trial). This is another
reason why the widely recognized legal standard for
the taxation of costs in the federal courts, which our
rules were modeled after, is whether the deposition
testimony cited was relevant to the issues presented
to the court at summary judgment and whether the
testimony cited assisted the court in forming the
basis for its decision.

25



Respectfully submitted,
DONALT THOMAS SCHOLZ,
By his attorneys,

Nicholas B. Carter (BBC_'~r ##561147)
ncarter@toddweld, com
Edward Foye (BBO ##5623 5 )
efoye@toddweld~. com
Seth J. Robbins (BBO #~ 55146)
srobbins@toddweld. com
Todd & Weld LLP

One Federal Street, 27t ~ Floor
Boston, MA 02110

(617) 720-2626

Date: June 13, 2014

CERTIFICATE OF COMPLIANCE

I, Nicholas ~. Carter, hereby certify twat the
foregoing brief complies with the rules of ca•—,.urt that
pertain to the filing of briefs, including b~_t not
limited to : Mass . R. A. P . 16 (a) (6) (pertinei-~_ t
findings or memorandum of decision); Mass. R. A. P.
16 (e) (references to the record) Mass. R. A. P. 16
(f) (reproduction of statutes, rules, regulate ions) ;
Mass. R. A. P. 16 (h) (length of briefs) ; Maser R. A.
P. 18 (appendix to briefs) and Mass . R. A. ~ . 20
(form of briefs, appendices, and ..other paper) .

;~

Nicholas B . Carte

26


