
COMMONWEALTH OF MASSACHUSETTS

SUPREME JUDICIAL COURT

SJC-11621

(A.C. No. 2013-P-1884)

DONALD THOMAS SCHOLZ,

Plaintiff-Appellant

v.

BOSTON HERALD, INC., GAYLE FEE

and LAURA RAPOSA,

Defendants-Appellees

ON DIRECT APPELLATE REVIEW OF A JUDGMENT OF

THE SUFFOLK SUPERIOR COURT

BRIEF OF THE DEFENDANTS-APPELLEES

JEFFREY S. ROBBINS (BBO# 421910)

JOSEPH D. LIPCHITZ (BBO# 632637)

MINTZ, LEVIN, COHN, FERRIS,

GLOVSKY AND POPEO, P.C.

ONE FINANCIAL CENTER

BOSTON, MA 02111

JRobbins@mintz.com

JDLipchitz@mintz.com

(617) 542-6000

April 30, 2014



TABLE OF CONTENTS

Page

TABLE OF CONTENTS  

TABLE OF AUTHORITIES   iii

ISSUES PRESENTED   1

STATEMENT OF THE CASE   1

STATEMENT OF FACTS   3

SUMMARY OF THE ARGUMENT   15

ARGUMENT   16

I. BECAUSE SCHOLZ, A PUBLIC FIGURE, CANNOT

POINT TO ANY ACTUAL FALSE STATEMENT OF

FACT OF AND CONCERNING HIM THAT DEFAMES

HIM, SUMMARY JUDGMENT SHOULD BE AFFIRMED

BECAUSE "AN INSINUATING OVERTONE" CANNOT

SERVE AS THE BASIS FOR HIS DEFAMATION

CLAIM  16

II. TO THE EXTENT THAT THE HERALD CAN BE

REASONABLY FOUND TO HAVE CONVEYED THE

"VIEW" THAT SCHOLZ "CAUSED" DELP'S SUICIDE,

THE SUPERIOR COURT PROPERLY CONCLUDED THAT

SUCH A VIEW WAS NON-ACTIONABLE OPINION  23

III. EVEN IF THE HERALD CAN REASONABLY BE HELD

TO HAVE "INSINUATED" AN "IMPRESSION" THAT

SCHOLZ WAS THE "REASON" THAT DELP TOOK HIS

LIFE, SUCH AN "OPINION" WAS BASED ON FULLY

DISCLOSED, NON-ACTIONABLE FACTS  39

IV. THE SUPERIOR COURTS FINDINGS, SUPPORTED

BY THE UNDISPUTED EVIDENCE, MANDATE

SUMMARY JUDGMENT ON THE ADDITIONAL BASIS

THAT SCHOLZ CANNOT MEET HIS CONSTITUTIONAL

BURDEN OF DEMONSTRATING THAT THE HERALD

PUBLISHED ITS ARTICLES WITH "A HIGH

DEGREE OF AWARENESS OF THEIR PROBABLE

FALSITY"   44



THE SUPERIOR COURT CORRECTLY DISMISSED

SCHOLZ'S INTENTIONAL INFLICTION OF

EMOTIONAL DISTRESS CLAIM  52

VI. THE SUPERIOR COURT DID NOT ERR IN AWARDING

ROUTINE DEPOSITION AND RELATED COSTS

REASONABLY NECESSARY TO THE HERALD'S

DEFENSE  54

CONCLUSION   55

CERTIFICATES OF COMPLIANCE

ADDENDUM

ii



TABLE OF AUTHORITIES

Cases Page(s) 

Air Wis. Airlines Corp. v. Hoeper,

-- U.S. --, 134 S. Ct. 852 (2014)   21

Andrade v. Jamestown Hous. Auth.,

82 F.3d 1179 (1st Cir. 1996)   53

Biskupic v. Cicero,

756 N.W.2d 649 (Wis. 2008)   51

Bose Corp. v. Consumers Union,

466 U.S. 485 (1984)   52

Brian v. Richardson,

87 N.Y.2d 46 (1995)   34

Carozza v. Blue Cross & Blue Shield of Mass.,

14 Mass. L. Rptr. 88, 2001 Mass. Super. LEXIS

506 (Mass. Super. Ct. Nov. 16, 2001)   29

Chang v. Michiana Telecasting Corp.,

900 F.2d 1085 (7th Cir. 1990)   50

Cole v. Westinghouse Broad. Co., Inc.,

386 Mass. 303 (1982)   25, 28, 35

Diesen v. Hessbu,

455 N.W.2d 446 (Minn. 1990)   21

Dulgarian v. Stone,

420 Mass. 843 (1995)   24, 40

Eyal v. Helen Broad. Corp.,

411 Mass. 426 (1991)   23

Fitzgerald v. Tucker,

737 So.2d 706 (La. 1999)   22

Fletcher v. Dorchester Mut. Ins. Co.,

437 Mass. 544 (2002)   50

Federico v. Ford Motor Co.,

67 Mass. App. Ct. 454 (2006)   54

iii



Freyermuth v. Lufty,
38

23

376 Mass. 612 (1978)  

Gabbidon v. Kinq,

414 Mass. 685 (1993)  

Gacek v. Owens and Minor Distrib., Inc.,

666 F.3d 1142 (8th Cir. 2012)  30, 31, 32

Garrison v. Louisiana,
21379 U.S. 64 (1964)  

Gonzalez v. Gray,
3669 F. Supp.2d 561 (S.D.N.Y. 1999)  

Gouthro v. Gilgun,
18, 2212 Mass. App. Ct. 591 (1981)  

Gray v. St. Martin's Press, Inc.,
31, 51221 F.3d 243 (1st Cir. 2000)  

Greenspan v. Random House, Inc.,
29859 F. Supp.2d 206 (D. Mass. 2012)  

Gristede's Foods, Inc. v. Poospatuck (Unkechauge)

Nation, 2009 U.S. Dist. LEXIS 111675

(S.D.N.Y. Dec. 1, 2009)  34

Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc.,
298 F.3d 1222 (7th Cir. 1993)  

HipSaver, Inc. v. Kiel,
48464 Mass. 517 (2013)  

Howell v. Enter. Publ'g Co., LLC,
33, 35455 Mass. 641 (2010)  

Kendall v. The Daily News Publ. Co.,
5055 V.I. 781 (2011)  

Kinq v. Globe Newspaper Co.,
28, 29, 35400 Mass. 705 (1987)  

Lane v. MPG Newspapers,
44438 Mass. 476 (2003)  

iv



Levinsky's, Inc. v. Wal-Mart Stores, Inc.,

127 F.3d 122 (1st Cir. 1997)   24-25

Lluberes v. Uncommon Prod. LLC,

740 F. Supp.2d 207 (D. Mass. 2010)   51

Lyons v. Globe Newspaper Co.,

415 Mass. 258 (1993)   33, 35, 40

Martin v. Roy,

54 Mass. App. Ct. 642 (2002)   52

McRae v. Afco-American Co.,

172 F. Supp. 184 (E.D.Pa. 1959)   36-37

Miga v. Holyoke,

398 Mass. 343 (1986)   38

Milhalik v. Duprey,

11 Mass. App. Ct. 602 (1981)  passim

Miligroom v. News Grp. Boston, Inc.,

412 Mass. 9 (1992)  45

Milkovich v. Lorain Journal Co.,
24497 U.S. 1 (1990)  

Murphy v. Boston Herald, Inc.,
51449 Mass. 42 (2007)  

Nat'l Assoc. of Gov't Employees v Central Broad.

Corp., 379 Mass. 220 (1979)  40

Nat'l Assoc. of Gov't Employees v. BUCI

Television, 118 F. Supp.2d 126

(D. Mass 2000)  29, 47

N.Y. Life Ins. Co. v. Trimble,
3369 F.2d 849, 851 (5th Cir. 1934)  

New York Times v. Sullivan,

Breshin Assocs.

18, 21376 U.S. 254 (1964)  

N. Shore Pharmacy Servs., Inc. v.

Consulting, LLC, 491 F. Supp.2d 111

(D. Mass. 2007)  38



Nutting v. Roche Bros. Supermarkets,

50 Mass. App. Ct. 572 (2000)  38

Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps,
20475 U.S. 767 (1986)  

Pietrafeso v. D.P.I., Inc.,
21757 P.2d 1113 (Col. Ct. App. 1988)  

Price v. Viking Pen uin,
30881 F.2d 1426 (8t Cir. 1989)  

Pritsker v. Brudnoy,
44389 Mass. 776 (1983)  

Reilly v. Assoc. Press,
2259 Mass. App. Ct. 764 (2003)  

Rutt v. Bethlehem's Globe Publ'g Co.,
36335 Pa. Super. 163 (1984)  

Salvo v. Ottaway Newspapers,
19, 2457 Mass. App. Ct. 255 (2003)  

Secord v. Cockburn,
52747 F. Supp. 779 (D.D.C. 1990)  

St. Amant v. Thompson,
45390 U.S. 727 (1968)  

Stepakoff v. Kantar,
38393 Mass. 836 (1986)  

Strada v. Conn. Newspapers, Inc.,
21477 A.2d 1005 (Conn. 1984)  

Tech Plus v. Ansel,
LEXIS9 Mass. L. Rptr. 671, 1999 Mass. Super.

84 (Mass. Super. Ct. Mar. 22, 1999)  37

Tech Plus, Inc. v. Ansel,
37, 3859 Mass. App. Ct. 12 (2003)  

Theresa Canavan's Case,
53432 Mass. 304 (2000)  

vi



Time, Inc. v. Pape,

401 U.S. 279 (1971)   47

Torgerson v. Journal Sentimental,

200 Wis.2d 492 (1996)   50

Veilleux v. Nat'l Broad. Co.,

206 F.3d 92 (1st Cir. 2000)   25, 47

Statutes and Court Rules

Mass. R. Civ. P. 54(e)   54

Other Authorities

A.M. May & E.D. Klonsky, Assessing Motivations for

Suicide Attempts: Development and Psychometric 

Properties of the Inventory of Motivations for 

Suicide Attempts, 45 Suicide and Life-

Threatening Behavior 532 (2013)   32

S.C. Moriearty, et al., 45 Mass. Pract.,

Employment Law (2nd ed. 2003)   20

M.K. Nock, et al., Measuring the Suicidal Mind: 

Implicit Cognition Predicts Suicidal Behavior,

21 Psychological Science 511 (2009)   32

R.D. Sack, Sack on Defamation: Libel, Slander

and Related Problems (4th ed. 2010)   20, 36

vii



ISSUES PRESENTED

1. Where Donald Thomas Scholz, a public figure,

cannot point to any actual false statement of fact of

and concerning him that defames him in any of the Her-

ald articles, whether an "insinuating overtone" can

serve as the basis for his defamation claim.

2. Assuming the Herald could be reasonably held

to have expressed the "view" that Scholz "caused" Delp

to take his life, whether given the requirement that

an assertion be "objectively verifiable" to be action-

able, the Superior Court was incorrect to hold that

what was in the mind of a deceased person that moti-

vated him to take his life was non-actionable opinion.

3. Where the Herald articles disclosed the ver-

batim quotes of those whom it interviewed, included

cautionary terms and disclosed facts and quotations

indicating that Scholz was not the cause of Delp's de-

cision to take his life, whether the Superior Court's

ruling that any "view" expressed was non-actionable

was correct for an additional reason.

4, Where the Superior Court correctly found

that the Herald had accurately reported what Micki

Delp and others had told it, and that their statements

were based on what Delp had himself told them, whether

summary judgment should be affirmed on the additional

ground that Scholz cannot meet his burden of showing

that the Herald published its articles with a "high

degree of awareness of their probable falsity."

STATEMENT OF THE CASE

The public figure and founder of a rock band

("Scholz") cannot identify an actual false statement

of fact of and concerning him that defames him which

appears in any of the articles published by the de-

fendants ("the Herald") about the suicide of the

band's lead singer, Brad Delp ("Delp"). He neverthe-

1



less claims that in reporting the views expressed by

Delp's close friend and former wife, Micki Delp ("Mic-

ki")', about Delp's state of mind in the last months of

his life, the Herald "insinuated" that Scholz was "to

blame" for Delp's decision to take his life. Scholz

maintains this even though Micki did not even mention 

Scholz in her interview with the Herald, and the Her-

ald did not report that she had mentioned Scholz.

The Superior Court found that there was no genu-

ine dispute that the Herald had accurately quoted Mic-

ki and accurately reported her views and those of oth-

ers. It found that, indeed, those views were based on

what Delp had himself told them. Nor was there any

dispute that the articles repeatedly quoted sources

and cited facts indicating that Scholz was not respon-

sible for Delp's decision to take his life.

This case presents the specific question of

whether a newspaper can, consistent with the First

Amendment, be held liable for reporting peoples' stat-

ed views about what was in the mind of a deceased per-

son at the end of his life that motivated him to end

it. It presents the broader question of whether a free

The relationship between Micki and Delp was so close

that Delp left Micki, the mother of his two children,

a suicide note.

2



press can report peoples' views on what motivated oth-

ers, including public figures, to do or not do certain

things, without fear of being held liable for defama-

tion.

STATEMENT OF FACTS 

The summary judgment record contained the follow-

ing undisputed facts. Delp, the longtime lead singer

of the band Boston, took his life on March 9, 2007,

shortly before the start of a Boston tour. He told nu-

merous close friends that he was "distraught" about

the tour, and that he was "terrified" to tell Scholz.

Scholz had scheduled rehearsals to begin on March 24,

2007. On February 28, 2007, Scholz informed Delp that

summer performances had been confirmed. On March 7,

2007 Scholz's tour manager called Delp to confirm ar-

rangements for the tour. Less than 36 hours later,

Delp took his own life. A592, 693-704, 745, 831-837,

839-842, 909-912.

Delp identified the abuse he had suffered as a

child as the cause of his lost "ability to speak up

for himself." The lead singer in a band whose songs

were extremely high and "very painful on his voice,"

Delp had had Scholz scream at him about not being able

to hit the notes "properly." Scholz would scream "If

3



you ever, ever hit another note like that, I will take

the microphone and I will throw it in the crowd. They

sing better than you." Delp "would hang his head and

would be visibly upset by it, but didn't want to

speak." For the rest of his life, Delp told his wife

and closest friends that "he was afraid to speak back

to Tom." Scholz's treatment of the original members of

Boston - Delp, Barry Goudreau, Sib Hashian, and Fran

Sheehan - led them to refer to themselves out of

Scholz's earshot as "The Browbeats." The poor rela-

tions between Scholz and the others led to lawsuits

and the acrimonious departure of Goudreau, Hashian and

Sheehan, all close friends of Delp.2

Scholz, an MIT graduate, had early on presented

Delp, a high school graduate, with a document which

Delp signed relinquishing any interest he held in the

name "Boston." This deprived Delp of any rights in or

to Boston. Delp had told others that he was unhappy

about how Scholz had "punished" his friends, that he

felt "humiliated" for not having stood up to Scholz

and that he was, in his view, a "wimp" for never being

606, 608, 612, 618, 622,2 A45 at ¶14, 601-602, 604,

625-654, 706, 708, 725-727, 731, 733, 734, 740, 767,

821, 837-838, 880.

4



able to confront Scholz. A591, 623-624, 627-628, 632-

633, 654-692, 807-821, 824, 831-833.

Delp also told his friends that Scholz had mis-

treated him financially, including by paying himself

large sums of money out of band revenues as "expens-

es," thereby reducing Delp's income. When a federal

judge ruled that Scholz had acted dishonestly in pay-

ing himself hundreds of thousands of dollars in order

to avoid paying royalties, Delp told his wife that he

was afraid to speak to Scholz about it because Scholz

was "a man who believed his own lies." A660-667, 673,

711-713, 717-721.

Delp told friends that "[h]e hated being in Bos-

ton. He hated that he still had to do it. He said he

was embarrassed to be associated with Boston." Delp

suffered panic attacks and related seizures while

touring with Boston, anxious "that he wasn't going to

do a good job and that he wouldn't be received well

from the crowd or from Tom.1because] Tom had berated

him previously and yelled at him." He told others that

"he didn't like Tom. He didn't trust Tom. He felt that

Tom had taken advantage of him financially, especial-

ly." When one member quit Boston, Delp "expressed his

envy of me for having the guts to stand up to

5



Tom-[a]nd to leave the band, to quit the band. And he

expressed that he wished that he was not such a wimp'

and was able to do the same thing."'

Delp expressed "a constant fear" that Scholz

would sue him as he had sued others, telling friends

that he was "terrified" of Scholz, that Scholz was a

"bully" and an "asshole" and that "he was afraid that

if he decided not to tour, Tom would come down hard on

him." Indeed, on January 6, 2007, just two months be-

fore he took his life, Delp emailed Scholz about the

upcoming tour, telling him he wanted to talk but as-

suring him "nothing confrontational. I generally avoid

confrontation of any kind like the plague." A693-712,

705, 715, 848-849.

On Boston's last tour before Delp's suicide, Delp

told his friends "he wished [Boston] would just end...I

wish Tom would just quit." One band member stated:

Brad came onto the tour bus after one per-

formance and he says, "I just want to go

home. I'd like the tour to end and I just

don't want to do this no more," and I says

"Well, Brad, why didn't you tell Tom...Just go

talk to him and explain to him how you would

like to get out or whatever - or whatever

your feelings are to leave Boston-" He says,

"I can't."

3 A609-610, 655-658, 673-675, 679-684, 688-705, 761,

774, 783-784, 831-839, 866-867, 897, 903, 1074.

6



Delp spoke constantly about quitting, saying that one

way was to commit suicide.

"[I]t was one occasion when we were talking

about, you know, when he would quit...[H]e

goes can always just kill myself.' He

goes can always just kill myself.'"

"I go, 'Brad, what are you talking about?

You know, don't joke around with me like

that.' He looked at me with that eye di-

rectly. No, I'm serious,' and he walked

away."

A781-786.

It had become increasingly difficult and painful

for Delp to sing Boston's very taxing, high notes as

he grew older. Delp had long relied on his bandmate

Fran Cosmo to help him sing in concerts, and freely

talked about his dependence on Cosmo singing many of

the high notes. He told Cosmo during the last tour

that he simply "couldn't do it without him." Delp told

one friend shortly before he took his life "that he

was really upset that Tom had fired [Cosmo] because

[he was] his lifeline because Brad could not hit the

high notes anymore and Fran could." A723-733, 737,

740, 749-758.

In late 2006, Scholz informed Delp that he had

fired Cosmo from Boston, and that Boston would go on

tour in 2007. Delp told friends that "This was going

7



to be it. He was finally going to stop being such a

wimp, in his words, and stand up to Tom."

He would say that he felt like a beat-up dog

that had no dignity left and still hung

around with his abuser.

Those were his exact words. He felt that Tom

had berated him so badly that he couldn't

leave - - that he couldn't leave his abusive

owner. He had been beaten into submission.

A609-611, 737, 831, 835-836.

Delp told Micki and numerous others that he was

"distraught" and "despondent" about the firing of Cos-

mo. He told one friend that "[h]e didn't know how he

was going to do it for a whole concert tour. He didn't

know what he was going to do.

He was horrified...He said he didn't want to

do it. He didn't want to work with Tom. He

was too old to be singing these songs. He

just didn't want to do it.

A731-745, 841, 859, 1002.

Also in the fall of 2006, Scholz intervened to

block Delp from performing together with Goudreau and

Hashian at a charity event. Delp told Micki and over a

dozen of his close friends how upset he was at what

Scholz had done, that it was his (i.e., Delp's) fault

for not standing up for his friends, that he was ex-

tremely upset at Scholz for what he had done to them,

8



and at himself for permitting it.

Brad told me he felt horrible about it. He

said he was so embarrassed. He said that he

should have been able to stand up and tell

Tom 'I've been doing it with these guys for

many years. I should be singing with them

and not Boston. I should be singing with

them.'

An email written by Delp in November, 2006 confirms

Delp's feelings about this. A801-821, 5270.

On January 22, 2007, Delp went to his doctor,

presenting with heart palpitations and shortness of

breath. He told his doctor "they were getting ready to

go on tour" and

that he was having a lot of stress from the

band. He actually mentioned to me that he

was considering leaving the band. He told me

that he was having a lot of stress, that a

great deal of it had to do with the band,

and that he was contemplating quitting the

band. He - the only name that he mentioned

to me specifically was Tom Scholz.

A888-893,

On February 1, 2007, a friend found Delp more

visibly despondent than he had ever seen him about

Boston and the upcoming tour. On February 20, 2007,

Delp told Micki how unhappy he was about the tour. On

February 27, 2007, Delp purchased the duct tape and

the batteries for a carbon monoxide monitor that were

found at his suicide scene. On February 28, 2007, Delp

9



called Micki for the last time and told her what she

should do "if anything happened to him" on the upcom-

ing tour. A600, 841-842, 901-903, 1120-1122.

Delp's suicide attracted widespread publicity. In

researching the article she wrote for the Herald's

March 15, 2007 edition, reporter Gayle Fee interviewed

a variety of individuals who were close to Delp, in-

cluding Delp's former manager Paul Geary and Ernie

Boch, Jr., who was close friends with Goudreau and

Hashian. Both Geary and Boch have confirmed that they

spoke to Fee, that they were accurately quoted, and

that the Herald accurately conveyed either their views

or the views of Delp's friends and family. A912-974,

929-937, 940-951, 971-973, 3100-3123.

The March 15 article, entitled "Suicide con-

firmed in Delp's death," contained no statements that

Scholz was the reason for Delp's decision to take his

life. On the contrary, it disclosed that:

• "the cops were not told why [Delp] took

his life" 

• "Friends said it was Delp's constant

need to help and please people that may

have driven him to despair"

• "Delp remained on good terms with both

Tom Scholz ... and Goudreau Fran Sheehan,

and Sib Hashian, former members of Bos-

10



ton who had a fierce falling out with

Scholz in the early '80's"

• "But the never-ending bitterness may

have been too much for the sensitive

singer to endure-"

• "Some friends expressed surprise at the

timing of Delp's suicide. He had been

planning a tour with Boston... But 

friends say there was a dark side-" 

• "'He was a sad character to begin

with', said one close pal. He didn't

think highly of himself. He was always 

very self-deprecating. He's always been

that way, though, so there was really

nothing to lead anyone to believe that 

we would do this'" 

(emphasis supplied). A363-364.

On March 16th, Micki decided that she wanted to

speak to the Herald about what Delp had been fee
ling.

In response to Fee's questions, Micki made the state-

ments that she is quoted as saying in the March 16t
h

article. None of them mentioned Scholz;

(1) Shortly before his death, Brad was "upset"

about his friend and bandmate Fran Cosmo be-

ing "disinvited" from Boston's tour;

(2) "Barry and Sib are family and the things that

were said against them hurt. Boston to Brad

was a job, and he did what he was told to

do. But it got to the point where he just

couldn't do it anymore."

(3) "No one can possibly understand the pressure

[Delp] was under."

(4) "Brad lived his life to please everyone else.

He would go out of his way and hurt himself

11



before he would hurt somebody else, and he

was in such a predicament professionally

that no matter what he did a friend of his

would be hurt. Rather than hurt anyone else,

he would hurt himself. That's just the kind

of guy he was."

A975-982, 993-998.

Micki has confirmed repeatedly that every quote

attributed to her is accurate. She confirms that, a
lt-

hough she did not use the "precise words" that had

been used by the Herald in its lead and elsewhere

without quotations to paraphrase Micki, the Herald'
s

paraphrasing of what she said was also accurate. It

was in response to Fee's question about whether she

knew of anything that would have upset Delp so much

that he would have taken his life that Micki replied

that what she knew had upset him the most at the end

was the "dis-invitation" of Cosmo:

I would say despair is a fair word [to de-

scribe how Delp felt about Fran being fired]

and I would say despondent is a word that

would describe it.

A998, 1002, 1006-1018, 1066-1067, 1072-1077, 1080,

3097-3098.

As soon as she got off the phone interview with

Micki, Fee sent an email to Scholz' publicist record-

ing what Micki had told her - - "she says Brad was in

despair because Fran Cosmo was disinvited from the

12



summer tour" - - and asking for a comment. Scholz re-

plied with a statement that the firing of Cosmo had

been a "group decision," suggesting that Delp had ap-

proved it. The Herald duly reported Scholz' statement

in the March 16th article. A382-383, 982-983. The ar-

ticle also disclosed that Delp had left a suicide note

which blamed his decision to end his life on himself:

"Mr. Brad Delp. J'ai une ami solitaire. I am

a lonely soul." said one of the notes. "I

take complete and sole responsibility for my

present situation."

It further disclosed that Delp's fiancée had told po-

lice that Delp "had been depressed for some time,

feeling emotional (and) bad about himself." A381-384.

It was Micki's opinion that the exclusion of Cos-

mo was "a large part of Brad's decision to take his

life" and she has confirmed that the Herald conveyed

her personal opinion accurately:

My opinion of what caused Brad to take his

life - I had my own opinions about it, and I

feel somewhat responsible in actually maybe

conveying that to the Herald at this time.

And it was my personal opinion that Fran be-

ing disinvited from this tour was a large

part of Brad's decision to take his life.

Brad could not--could not do that tour with-

out Fran. He could not do it, and he ex-

pressed that to me. He told me he was quit-

ting the band. His--his distress at the sit-

13



uation of Boston had dramatically increased

in frequency of him speaking about it with

me, increased in the intensity of the way he

expressed it to me. So sitting here today,

I'm even more convinced that my opinion that

I held then is in fact the--exactly what

caused Brad to take his life.

A1014-1015.

The headline of the March 16th article was "Pal's

Snub Made Delp Do it: Boston Rocker's Ex-Wife Speaks."

The online edition contained those words and also add-

ed the sub-headline: "Delp's ex says No one can pos-

sibly understand.'" A381 (emphasis supplied).

The Superior Court found that the Herald articles

contained no statement that Scholz was the reason for

Delp's decision to take his life, and no statement

that anyone else had so stated. A1767-1768. Even

treating the Herald's articles as "insinuating" that

he was the reason, the Court found that any view ex-

pressed by the Herald about what was in the mind of a

deceased person that motivated him to end his life was

not "objectively verifiable," and therefore constitut-

ed non-actionable opinion. It also found that the ar-

ticles fully disclosed the facts on which any such

view was based, and did not imply the existence of un-

disclosed facts, making such a view non-actionable in

any event.

14



SUMMARY OF THE ARGUMENT 

Where Scholz, a public figure, could point to no

actual false statement of fact defaming him in the ar-

ticles and the Superior Court acknowledged that there

was none, the Herald was entitled to summary judgment

on the threshold basis that a public figure cannot

maintain a defamation action based on an "insinuating

overtone" generated by the aggregate "impression" left

by non-actionable statements. (Infra at 16-23).

Even if the Herald could be held liable for the

"innuendo" conveyed by non-actionable statements, the

Superior Court correctly found that conveying the

"view" of what a deceased person was thinking at the

end of his life that motivated him to decide to end

that life is not "objectively verifiable" and would

therefore be non-actionable opinion. This is particu-

larly true where the Herald's articles contain all of

the well-established indicia of opinion.(Infra at 23-

39).

Further, the Superior Court correctly ruled that

the Herald fully disclosed the basis for any "view" it

expressed: the verbatim quotations of Micki Delp and

the others which, the Court properly ruled, the Herald

had indisputably accurately reported. (Infra at 39-

15



44).

Finally, the Superior Court's accurate ruling

that the Herald had indeed reported what Micki and

other friends had said to it, and that these state-

ments were in fact based on what Delp had said to

them, entitled the Herald to summary judgment on the

additional ground that Scholz cannot meet the consti-

tutional standard of demonstrating by clear and con-

vincing evidence that the Herald published its arti-

cles with a high degree of awareness of their probable

falsity. (Infra at 44-52).

ARGUMENT

I. BECAUSE SCHOLZ, A PUBLIC FIGURE, CANNOT POINT TO

ANY ACTUAL FALSE STATEMENT OF FACT OF AND CON-

CERNING HIM THAT DEFAMES HIM, SUMMARY JUDGMENT

SHOULD BE AFFIRMED BECAUSE "AN INSINUATING OVER-

TONE" CANNOT SERVE AS THE BASIS FOR HIS DEFAMA-

TION CLAIM

The Court will observe that none of the Herald

articles contain statements that Scholz caused Delp to

take his life or even that others stated that Scholz

caused Delp to do so. For this reason, both here and

in the Superior Court, Scholz has made considerable

use of the devices of "cutting and pasting" words and

phrases from different places in the articles, and

then "supplying" language that did not actually appear

16



anywhere. His theory was not that the Herald had actu-

ally made identifiable false statements of fact defam-

ing him that could be found in the actual articles,

but that the overall "insinuation" was that Scholz 
was

responsible for Delp's decision to take his life.

Scholz repeatedly acknowledged that he was relying on

what he claimed was a defamatory "impression" rather

than any actual, identifiable false statement of fact

defaming him. See A423, 441, 7395 ("Blaming by unmis-

takable implication and insinuation").

For its part, the Superior Court confirmed that

"a searching examination of all three articles reveals

no...statement" by anyone to the effect that Scholz was

the reason Delp took his life, A1767, and that, in-

stead, Scholz's theory was that "the articles insinu-

ated that Scholz caused Delp to commit suicide." A1756

(emphasis supplied). See also A1757 ("[T]he defendants

published the opinions of others and insinuated their

own as to why Brad Delp killed himself"), A1768

("Scholz alleges that

all three articles as

caused Delp to commit

others read the statements in

insinuations that the plaintiff

suicide.") (emphasis supplied).

It correctly characterized the parties' respective po-

sitions:

17



The defendants argue that the article pro-

vides substantially correct facts and leaves

it [to] the reader to draw his or her own

conclusions. Scholz counters by claiming

that, taking the articles as a whole, a

reader could interpret them as implications 

that Scholz caused Brad Delp's suicide.

A1764 (emphasis supplied).

The Court was unable to identify any false state-

ment of fact of and concerning Scholz that actually

appeared in any of the articles, let alone an actual

statement that could reasonably be construed as blam-

ing Scholz for Delp's suicide. Fer his part, Scholz

was unable to cite to any.

However, the Superior Court bypassed the authori-

ty which, the Herald submitted, entitled it to summary

judgment at the threshold: that public figures such as

Scholz may not rely on a collection of non-actionable

statements and assert that "in the aggregate they have

an insinuating overtone." Milhalik v. Duprey, 11 Mass.

App. Ct. 602, 605-606 (1981) (vacating jury verdict in

favor of public official who had prevailed on defama-

tion-by-innuendo theory where actual article contained

no false and defamatory statements of and concerning

plaintiff); Gouthro v. Gilgun, 12 Mass. App. Ct. 591

(1981) (affirming that after New York Times v. Sulli-

van, 376 U.S. 254 (1964), a series of individually

18



non-actionable statements could not be the ba
sis for a

defamation action by a public figure "because
 in the

aggregate they have an insinuating overtone"). See

also Salvo v. Ottaway Newspapers, 57 Mass. Ap
p. Ct.

255 (2003) (reversing denial of summary ju
dgment where

Superior Court concluded that "reading between t
he

lines" of the articles, "defamatory inference
s might

be drawn from the facts reported").

In Milhalik, a school committee member claimed t
o

have been defamed by an article entitled "Riddle
,"

which did not identify plaintiff, but contained

"clues." The Superior Court instructed the jury,
 with-

out objection, that it was undisputed that the s
epa-

rate statements in the riddle "were not defamatory"

and, indeed, "were true, taken individually." It ne
v-

ertheless went on to instruct the jury that it c
ould

determine whether "in context, taken together," the

statements defamed plaintiff in that they convey
ed the

"impression" that Milhalik misused power for person
al

gain. Milhalik, supra at 603. The jury returned 
a ver-

dict for plaintiff. Id. at 604.

The Appeals Court reversed, holding that in the

case of public figures, the First Amendment does
 not

permit recovery based on a defamatory "insinuati
on"

19



arising from the aggregate impression left by a series

of non-actionable statements.

It would be incongruous to permit a public

official to recover where statements—were

true as far as they went. The purposes (of

not stifling discussion protected under the

First Amendment) of the New York Times rule

would not be served by permitting recovery

for the statements here in issue. We think

that their falsity (as that term is used in

the recent cases following the New York

Times rule) has not been established merely

because in the aggregate they have an insin-

uating overtone.

Id. at 606 (emphasis supplied).'

The Milhalik Court recognized that requiring pub-

lic figures to demonstrate that they have been defamed

by actual false, defamatory statements protects

against the erosion of First Amendment safeguards

post-Sullivan. See, e.g., Philadelphia Newspapers, 

Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986) ("[A]s one

4 Commentators recognize Milhalik as requiring that

public figures demonstrate that they have been defamed

by actual, actionable statements of fact, rather than

"insinuation" or "implication" based on non-actionable

statements. See, e.g., 45 Mass. Pract. §6.22 n.6 (cit-

ing Milhalik and "noting that while earlier Massachu-

setts cases recognized liability for insinuation, the

New York Times standard of proof applicable to public

figures requires a false statement of fact); A.D.

Sack, Sack on Defamation at 2-36 (4th ed. 2010) (citing

Mihalik; "several other courts have concluded that, at

least where there is a public figure or public offi-

cial plaintiff, there cannot be libel by implication

unless there is a specific fact omitted from the

statement_and that omission renders the statement

false").

20



might expect given the language of the Court in New

York Times, a public-figure plaintiff must show the

falsity of the statements at issue in order to prevail

in a suit for defamation"); Garrison v. Louisiana, 379

U.S. 64, 74 (1964) ("We held in New York Times that a

public official might be allowed the civil remedy only

if he establishes that the utterance was false"). The

Supreme Court recently reinforced this point. Air Wis-

consin Airlines Corp. v. Hoeper, -- U.S. -- , 134 S.

Ct. 852, 861 (2014) (reversing defamation verdict for

plaintiff; not merely falsity, but material falsity,

is required).

Other jurisdictions have embraced Milhalik's re-

fusal to permit defamation-by-insinuation theories by

public figures. See, e.g., Strada v. Connecticut News-

papers, Inc., 193 Conn. 313, 326 (1984) (affirming

summary judgment; "the media would be unduly burdened

if, in addition to reporting facts about public offi-

cials and public affairs correctly, it had to be vigi-

lant for the possible defamatory implication from the

report of those true facts"); Pietrafeso v. D.P.I., 

Inc., 757 P.2d 1113, 1115 (Col. Ct. App. 1988); Diesen

v. Hessburg, 455 N.W.2d. 446, 451 (Minn. 1990) (public

officials cannot assert "falsity by implication where

21



the challenged statements are true"); Fitzgerald v. 

Tucker, 737 So.2d 706, 717 (La. 1999) ("Truthful facts

which carry a defamatory implication can only be ac-

tionable if the statements regard a private individual

and private affairs. Where public officers and public

affairs are concerned, there can be no libel by innu-

endo").

Without mentioning Milhalik or Gouthro, the Supe-

rior Court rejected the Herald's argument based on

them, holding not only that insinuation was enough,

but that it was enough that "others read the state-

ments in all three articles as insinuations that the

plaintiff caused Delp to commit suicide."5 A1768 (em-

phasis supplied), citing Reilly v. Associated Press,

59 Mass. App. Ct. 764, 774 (2003). Reilly, however,

involved a claim by a private figure, not a public

one. Indeed, the Herald has been unable to find a Mas-

sachusetts case in which a public figure has been per-

mitted to recover on a defamation-by-innuendo theory,

5 The Court indicated that "the artful placement of in-

formation" "suggested" a link between bad feelings

within the band and Delp's feelings about Scholz, and

that in turn "suggested" a linkage with Delp's sui-

cide. But this stretching underscored the Court's im-

permissible reliance on a highly strained "insinua-

tion" theory, at the expense of requiring an actual,

identifiable, actionable defamatory statement of fact.

22



much less one where, like here, the actual statements

of fact are either concededly true or plainly non-

actionable. The Herald respectfully submits that where

Scholz, a public figure, could not point to actual,

identifiable, false statements of fact that imputed

defamatory wrongdoing to him, and where the Superior

Court acknowledged that the articles disclosed no such

false statement of fact,

should be upheld on that

King, 414 Mass. 685, 686

summary judgment in its favor

basis alone.
6 See Gabbidon v. .

(1993) ("It is well-

established that, on appeal, we may consider any

ground apparent on the record that supports the result

reached in the lower court").

TO THE EXTENT THAT THE HERALD CAN BE REASONABLY

FOUND TO HAVE CONVEYED THE "VIEW" THAT SCHOLZ

"CAUSED" DELP'S SUICIDE, THE SUPERIOR COURT

PROPERLY CONCLUDED THAT SUCH A VIEW WAS NON-

ACTIONABLE OPINION

The Herald submits that by reporting Micki's

views about her former husband's state of mind in the

last months of his life, views that did not even men-

tion Scholz, by reporting the views of friends about

6 Permitting Scholz to advance an "insinuation-based-

on-the-aggregate-of-non-actionable statements" theory

would undermine the requirement that defamation plain-

tiffs identify, plead and prove that there is an actu-

al, identifiable false statement of fact of and con-

cerning plaintiff which defamed him. See, e.g., Eyal 

v. Helen Broad. Corp. 411 Mass. 426, 432 n.7 (1991).

23



Delp's feelings about the band Boston, and by report-

ing that Delp was sensitive and depressed, it cannot 

reasonably be found to have expressed the "view" that

Scholz "caused" Delp's suicide. It submits that it ac-

curately reported people's non-defamatory statements,

reported on the well-known history of the band, re-

peatedly used cautionary terms such as "may have," and

repeatedly pointed out that no one knew why Delp had

taken his life. See Dulgarian v. Stone, 420 Mass. 843,

848 (1995) ("Viewed as a whole, the tenor of the re-

port was accurate"); Salvo, supra at 262-263 (Revers-

ing denial of summary judgment; "[T]he article pro-

vides substantially correct facts_leaving it to the

readers to draw their own conclusions"). However, to

the extent that the Herald may be said to have ex-

pressed the "view" that Delp took his life "because

of" Scholz, the Court correctly ruled that such a view

would constitute non-actionable opinion.

That a statement must be "objectively verifiable"

and "provably false" in order to be actionable under

our Constitution is the "Red Line" of Constitutional-

ly-protected free expression. Milkovich v Lorain Jour-

nal Co., 497 U.S. 1, 19-20 (1990) (statement must be

"provable as false" in order to be actionable); Levin-

24



sky's, Inc. v. Wal-Mart Stores, Inc., 127 F.3d 122,

127 (1st Cir. 1997) (statement not actionable unless it

contains an objectively verifiable assertion); Veil-

leux v. Nat'l Broad. Co., 206 F.3d 92, 108 (t
at Cir.

2000) ("Only statements that are 'provable as false'

are actionable"). This Court has affirmed the same

black-letter rule. Cole v. Westinghouse Broad. Co.,

Inc., 386 Mass. 303, 312 (1982) ("An assertion that

cannot be proved false cannot be held libelous").

Here, as the Superior Court pointed out, Scholz

would be required to prove what a deceased person was

thinking at the moment that he took his life that mo-

tivated him to take it. Indeed, the Court correctly

pointed out that it was even more obviously impossible

to prove what factor motivated Delp to decide to end

his life in the context of this case:

Here, the plaintiff is obligated to factual-

ly disprove a mental state, not satisfying a

jury that a mental state existed. Scholz is

compelled to prove that Delp was actually

and factually not motivated - at all - by

concerns for which Scholz was responsible.

In other words, Scholz must disprove Delp's

mental state vis a vis Scholz.

A1775 (emphasis in original). It was Scholz himself

who stipulated that he would have to prove a negative

in this case in order to prevail: that Delp's feelings

25



about him and about the prospect of continuing on w
ith

a band and under circumstances that made him so dee
ply

unhappy played no part whatsoever in his motivation to

take his life. The following exchange occurred duri
ng

the extensive hearing on summary judgment:

THE COURT: So, to what extent is the Court,

say in a trial or even on this motion, going

to have to decide what the true cause was of

Brad Delp's suicide?

MR. CARTER: The Court doesn't have to find

what the true cause was, but has to find

that the cause given by, reported by the

Herald was not the true cause, was false.

(emphasis supplied).

A7432 (emphasis supplied.)

Of course, the Herald did not report that Scholz

was "the true cause" of Delp's suicide. But since that

is Scholz's theory of the case, the Court correctly

pointed out that if proving that Delp's unhappiness

with Scholz was not a factor in his suicide was quite

impossible even theoretically, it was worse than im-

possible given the undisputed facts that filled this

summary judgment record. Those facts reflected the

testimony from approximately twenty (20) of Delp's

closest friends that Delp undisputedly told them that

he was "humiliated," "belittled" and "abused" by, and

was "terrified" of, Scholz, that he felt like a "wimp"

26



for not being able to stand up to Scholz, that he

lived in "constant fear" of Scholz, and that he "hated

being in Boston." A609-614, 655-657, 693-697, 701,

807-821, 835-836, 897.

It was likewise undisputed that Delp told others

that Scholz was "a bully" and "an asshole" and that he

"wanted out" of the band but was terrified that Scholz

would retaliate against him, and that he was "dis-

traught" and "despondent" at having to perform without

Cosmo. It was undisputed that Delp told one friend

that "This was going to be it. He was finally going to

stop being a wimp, in his words, and stand up to Tom."

He would say that he felt like a beat-up dog

that had no dignity left and still hung

around with his abuser.

It was similarly undisputed that six (6) weeks before

he took his life, Delp told his physician that "he was

having a lot of stress from the band," that "he was

contemplating quitting the band," and that the only

name he mentioned was that of Scholz. A608-609, 704-

705, 733-745, 870, 888-892, 831-834.

There was no dispute that Delp had said these

things, and many others like it. Therefore, what

Scholz himself stipulated he would be required to do -

to prove that he did not feature at all in Delp's mo-

27



tivation to take his life - was not merely theoreti-

cally impossible, but patently impossible given the

volume and nature of the undisputed testimony that

Scholz did feature in Delp's unhappiness at the end of

his life. As the Superior Court put it:

[T]he plaintiff is obligated to factually

prove that Scholz was not in Delp's mind at

all at the fatal moment. It is not that it

is a difficult proposition to disprove that

is controlling; it is that it is an impossi-

ble proposition to disprove. The proposition

is not objectively verifiable.

A1775,

This Court has held that whether a statement is

one of fact or opinion is generally a question of law.

Cole, supra at 309. Where the plaintiff is a public

figure, determining whether it is fact or opinion

must reflect a profound national commitment

to the principle that debate on public is-

sues should be uninhibited, robust and wide-

open, and that it may include vehement,

caustic and sometimes unpleasantly sharp at-

tacks...

King v. Globe Newspaper Co., 400 Mass. 705, 709

(1987).7

This Court has also pointed out that, "while in a

criminal case the motive or intent of the defendant in

7 The Superior Court noted that because Delp "had be-

come an entertainment celebrity, a public figure for

the purpose of the band Boston, and his death was a

matter of public interest," his death "was an issue of

public concern." A.1775 n.3.

28



performing an act is ordinarily treated as a questio
n

of fact, in a libel action a statement about a publ
ic

[figure's] motive or intent is ordinarily treated as a

statement of opinion." Kinq, supra at 710 (emphasis

supplied). The rule that speakers' views about other
's

motivations are treated as non-verifiable opinion has

been oft-noted and oft-applied. See, e.g., Greenspan

v. Random House, Inc., 859 F. Supp.2d 206, 224 (D.

Mass. 2012) ("Whether or not this was the plaintiff's

motive cannot objectively be proven as true or

false"), aff'd, 2012 U.S. App. LEXIS 22285 (1st Cir.

2012); Nat'l Assn of Gov't Employees v. BUCI Televi-

sion, Inc., 118 F. Supp.2d 126, 131 (D. Mass. 2000)

("The interpretation of another's motive does not rea-

sonably lend itself to objective proof or disproof");

Carozza v. Blue Cross & Blue Shield of Mass, 2001

Mass. Super. LEXIS 506, *39-40 (Mass. Super. Nov. 16,

2001) (Cants, J.) (statements about "the personality

and potential propensities of Carozza" were incapable

of being proved true or false, and therefore, "they

cannot be characterized as statements of fact).8

8
See also Haynes v. Alfred A. Knopf, 8 F.3d 1222 (7th

Cir. 1993) ("As for Luther's motives for leaving Ruby

for Dorothy, they can never be known for sure (even by

Luther) and anyone is entitled to speculate on a per-

29



If statements about a plaintiff's motivations o
r

personality traits are not objectively verifiable a
nd

therefore non-actionable, statements about what led a

deceased third party, whose mental processes are in
ca-

pable of being explicated by direct or cross-

examination, to take his life, are even more clearly

not objectively verifiable. The Superior Court was on

solid ground in so-holding; by definition, views about

what was in the mind of a deceased person in his last

days, weeks and months that motivated him to end his

life are nothing more than conjecture.

Indeed, the Superior Court's decision was square-

ly supported by the one case either party has been

able to locate that is directly on point - and contra-

ry to Scholz' protestation, it is directly on point.

In Gacek v. Owens and Minor Distrib., Inc., 666 F.3d

1142 (8th Cir. 2012), it was undisputed that the de-

fendant actually had, in fact, told others that the

plaintiff had caused the suicide of a man named Show-

ers. Unlike in the instant case, where the Herald did

son's motives from the known facts of his behavior");

Price v. Viking Penguin, 881 F.2d 1426, 1432 (8th Cir.

1989), cert. denied, 493 U.S. 1036 (1990) ("Assertions

whose elements are unverifiable, including statements

regarding motive, are intrinsically unsuited to serve

as a basis for libel").

30



not make such a statement, the defendant actually had:

(1) told co-workers that something Gacek had done

had "pushed Showers over the edge";

(2) told others that what Gacek had done was "the

straw that broke the camel's back"; and

(3) stated that Gacek "was the reason for Bill's

death."

Gacek, 666 F.3d at 1147. The United States District

Court granted summary judgment to the defendant and

the Eighth Circuit affirmed, holding that even actual

assertions that the plaintiff was "the cause" of an-

other's suicide are non-actionable opinion.

None of these statements, however, express

objectively verifiable facts about Showers'

decision process. Rather, they express [de-

fendant's] "theory" or "surmise" as to Show-

ers' motives in taking his own life.

Id. In short, even where the defendant actually did

assert that the plaintiff caused another to take his

life, by definition that was not "objectively verifia-

ble" or "provably true or false." It was no more than

"theory" or "surmise." See Gray v. St. Martin's Press, 

Inc., 221 F.3d 243, 248 (1st Cir. 2000) (even a state-

ment that is provable as false is non-actionable if

"it is plain that the speaker is expressing a subjec-

tive view, an interpretation, a theory, conjecture or

surmise, rather than claiming to be in possession of

31



objectively verifiable facts").

Here, all that the Herald published were the

views of Micki Delp and others about what Delp was

feeling. It did not assert that Scholz was "the rea-

son" for Delp's suicide. Scholz's theory, therefore,

is even more plainly non-actionable than the one re-

jected in Gacek.

The Superior Court's conclusion, and that of the

Gacek Court, finds support as well in the medical lit-

erature. As the Director of Harvard University's La-

boratory for Clinical and Development Research has

written, suicide is "among the most perplexing of all

human behaviors, partly because people often do not

know their own minds." M.K. Nock, et al., Measuring

the Suicidal Mind; Implicit Cognition Predicts Suicid-

al Behavior, 21 Psychological Science 511, 515 (2009)

("Suicidal thoughts are often held privately and are

not detectable by others or even by oneself"). Other

experts in suicidality agree. See, e.g., A.M. May and

E.D. Klonsky, Assessing Motivations for Suicide At-

tempts: Development and Psychometric Properties of the 

Inventory of Motivations for Suicide Attempts, 45 Sui-

cide and Life-Threatening Behavior 532, 541 (2013)

("Research suggests the decision to attempt suicide

32



sane man who

many cases the motive

proven").

may be motivated by many additional reasons" other

than the motivation to die).9

Finally, the Herald articles had all the well-

established indicia of opinion. As this Court reaf-

firmed recently in holding that an article was non-

actionable opinion:

The court must examine the statement in its

totality in the context in in which it was

uttered or published. The Court must consid-

er all the words used, not merely a particu-

lar phrase or sentence. In addition, the

Court must consider all of the circumstances

surrounding the statement, including the me-

dium by which the statement is disseminated

and the audience to what it is published.

Howell v. Enter. Publ'g Co. LLC, 455 Mass. 641, 671

(2010), quoting Lyons v. Globe Newspaper Co., 415 Mass

at 258, 263 (1993).

First, both the headlines of the March 16th arti-

cle and the article itself, based on Micki Delp's ver-

batim quotes about her former husband's state of mind,

informed the reader expressly and repeatedly that the

Herald was conveying her views. The context, from

headlines to text, indicated that what was being re-

ported was one person's opinion - with that one person

9 See also N.Y. Life Ins. Co.

851 (5th Cir. 1934) ("Perhaps

commits suicide
not

v. Trimble, 69 F.2d 849,

always in the case of a

there is a motive; but in

is and possibly could not be

33



being a woman whose sister was married to a former

band member who had long been "warring" with Sch
olz.

See A491 (Barry Goudreau a "former member H of the

band who had a fierce falling out with Scholz... 
The

situation was complicated by the fact that Delp's e
x-

wife, Micki, is the sister of Goudreau's wife, Con-

nie"). That the Herald was plainly repeating one pe
r-

son's view, and that it was a view of someone who

might be expected to have a negative impression of

Scholz, reinforced to the reasonable reader that Mi
c-

ki's views were opinion rather than provable fact.

See, e.g., Brian v. Richardson, 87 N,Y.2d 46, 53

(1995) (where article disclosed potential bias of

speaker, statements "could not have been reasonably

understood by a reasonable reader as assertions of

fact"); Gristede's Foods, Inc. v. Poospatuck (Un-

kechauge) Nation, 2009 U.S. Dist. LEXIS 111675

(S.D.N.Y. 2009) (speaker's alignment with one side

"would signal readers that what is being read is like-

ly to be opinion, not fact").

Second, Scholz himself alleges in this case that

the Inside Track is a "gossip column." See, e.g,

A423, 430, 461, 472 at n.32, A7395. This Court has re-

peatedly emphasized the distinction between even ordi-

34



nary columns and factual news stories, a distinctio
n

which is more pronounced where the column is a 
gossip

column. See King, supra at 714 ("reasonable readers

expect to read columnists' views and opinions as op
-

posed to factual news stories"); Howell, supra at 671-

672 ("While not on the 'op-ed' page of the newspaper,

the article is replete with rhetorical flair and hy-

perbole typical of an opinion piece").

Third, the articles were replete not only with

"cautionary terms," such as "may have," that indicated

that the Herald did not purport to have actual

knowledge of the motivation for Delp's suicide, but

with express references to facts and quotations that

pointed away from Scholz as the "cause.

Fourth, the fact that the Herald presented a va-

riety of views about Delp's suicide, including Delp's

own statement attributing his suicide to his own prob-

lems, mitigates strongly in favor of concluding that

any "view" that the Herald "expressed" was opinion,

rather than fact. Cole, supra at 311 ("The audience

which received the statements, first the reporters and

later those reading the newspaper articles, were aware

10 See Lyons, supra at 266 ("We hold that the use of

the word 'apparently' made clear that the author... is

indulging in speculation, or at most, deduction").

35



that Cole and WBZ-TV claimed different reasons for

Cole's contested dismissal... These factors lend support

to our view that the statements were matters of opin-

ion rather than fact").

Finally, that the statements by Micki and others,

which formed the basis for these articles, were mani-

festly made at a time of great emotion reinforced that

they were opinion. See Sack, supra at 4-32 ("when ut-

tered at a time of emotion, such as personal grief",

statements are more likely to be considered opinion).

This is because a reasonable reader will recognize

them as such. See Gonzalez v. Gray, 69 F.Supp.2d 561,

568 (S.D.N.Y. 1999) ("A reasonable viewer would under-

stand that [the defendant's] statements are not state-

ments of fact, but represent the opinion of a dis-

traught widower who recently lost his wife to a terri-

ble illness"), aff'd, 216 F.3d 1072 (2d Cir. 2000);

Reilly, 59 Mass. App. Ct. at 771 ("The reasonable

reader could recognize these statements as generaliza-

tions uttered by a distraught pet owner").

Scholz urges upon the Court two cases involving

an assertion blaming another for suicide: Rutt v. 

Bethlehem's Globe Publ'g Co., 335 Pa. Super. 163, 174

(1984) and McRae v. Afco-American Co., 172 F.Supp.

36



184, 186 (E.D. Pa. 1959). Notably, however, neither

case involved the issue of whether the defamatory as-

sertion was opinion.

He also cites what the Superior Court correctly

notes was dicta in the Appeals Court's decision in

Tech Plus, Inc., v. Ansel, 59 Mass. App. Ct. 12

(2003). A1774. In Tech Plus, the Superior Court

(Gants, J.) had granted summary judgment on a defama-

tion claim that alleged not only that someone "was an-

ti-Semitic [but] had made derogatory, anti-Semitic

jokes and comments in his presence and was 'constantly

persecuting him' because of his Jewish heritage." Jus-

tice Gants held that what someone thought was not ob-

jectively verifiable and therefore non-actionable. In

so doing, he issued a correct statement of the law

with which the Appeals Court did not disagree:

One either said something or she did not;

one either did something of she did not. No

such objective ascertainment is available

when the question is whether one thought

something or did not...[A] false statement of

what one said or what one did is properly

actionable as defamation but an alleged

false statement as to what one thought is

not.

Tech Plus v. Ansel, 1999 Mass. Super. LEXIS 84, *25

(Mass. Super. Ct. March 22, 1999) (emphasis supplied).

The Appeals Court reversed on the basis that whether

37



the person had in fact told anti-Semitic jokes, and

whether he had in fact engaged in conduct that was

harassing, was conduct that was indeed objectively

verifiable. 59 Mass. App. Ct. at 23.11

The Superior Court correctly observed that per-

mitting a jury to decide whether a criminal defendant

acted with a basic awareness of what he or she was do-

ing was fundamentally different than permitting a jury

to determine what, specifically, a deceased person was

thinking at the end of his life that motivated him to

make the decision to take his life. A1774-1775. Fur-

ther, there are safeguards attending criminal trials,

such as the requirement that proof be established be-

yond a reasonable doubt, that do not exist in a civil

b. The other cases relied upon by Scholz are simply in-

apposite. See, e.g., N. Shore Pharm. Servs, Inc. v. 

Breshin Assocs Consulting, LLC, 491 F.Supp.2d 111 (D.

Mass. 2004) (Magistrate), adopted 491 F.Supp.2d 111,

113-114 (D. Mass. 2004) (assertion had nothing to do

with what motivated decedent's suicide, or whether a

particular motivation was provable); Stepakoff v. Kan-

tar, 393 Mass. 836 (1986)(same); Miga v. Holyoke, 398

Mass. 343 (1986) (nothing to do with what motivated

the decedent to take her life, but rather whether cor-

rectional officer was negligent in failing to monitor

her); Nutting v. Roche Bros. Supermarkets, 50 Mass.

App. Ct. 572 (2000) (parties stipulated as to what

precipitated suicide; therefore, motivation not at is-

sue); Freyermuth v. Lufty, 376 Mass. 612, 618-

620(1978) (involving whether car accident caused re-

lapse of decedent's mental problems, not what the de-

cedent was thinking about at the time he took his life

that motivated him to decide to do so).

38



defamation case, where juries would be asked to "de-

termine" motivation by a bare preponderance-of-the-

evidence, that is, by a mere 5196 to 49% calculation.

Finally, while the jeopardy to a criminal defendant of

having a jury decide whether he simply comprehended

that he was committing a crime is real, the jeopardy

to society at large of penalizing a free press (or

others) from expressing their views on what motivated

public figures to take the action they did is wide-

spread and profound. The Superior Court correctly

found any "view" conveyed by the Herald to be non-

actionable.

EVEN IF THE HERALD CAN REASONABLY BE HELD TO HAVE

"INSINUATED" AN "IMPRESSION" THAT SCHOLZ WAS THE

"REASON" THAT DELP TOOK HIS LIFE, SUCH AN "OPIN-

ION" WAS BASED ON FULLY DISCLOSED, NON-ACTIONABLE

FACTS 

Even if the Herald could properly be found to

have "insinuated" an "impression" that Scholz was "the

reason" that Delp took his life, the Superior Court

correctly found that the Herald could not be liable

for such an opinion because it was based on fully dis-

closed, non-defamatory facts and views. As this Court

has repeatedly held, the "expression of opinion based

on disclosed or assumed non-defamatory facts is not

itself sufficient for an action of defamation, no mat-

39



ter how unjustified or unreasonable the opin
ion may be

or how derogatory it is." Dulgarian, supra at 8
50; Ly-

ons, supra at 266 (reversing denial of summary judg
-

ment; "the challenged article clearly indicated..
.that

the proponent of the expressed opinion engaged in

speculation and deduction based on disclosed facts");

Nat'l Ass'n of Gov't Employees v. Central Broad. 

Corp., 379 Mass. 220, 226 (1979) (reversing denial of

summary judgment; "hearers could make up their own

minds and generate their own opinions and ideas which

might or might not accord with Murphy's").12

Here, as the headline stated, the March 16th arti-

cle was manifestly based on Micki Delp's statements,

which were not only fully disclosed but quoted verba-

tim. These fully disclosed quotes are not only non-

defamatory; they do not even mention Scholz. As the

Superior Court observed, Scholz had no argument that

the articles rested on undisclosed defamatory facts.

On the contrary, as the Court stated succinctly:

The bases of the inference were fully dis-

closed. Indeed, the bases of the inference

constituted the articles.

Scholz's effort to contest non-actionable statements

does nothing to assist him. Lyons, supra at 264 n.7

("An opinion based on a disclosed non-defamatory fac-

tual statement is not actionable even if the factual

statement is false").

40



A1776 (emphasis supplied).

Thus, to the extent that the March 16th article

can be said to have "insinuated" the Herald's opini
on

that Scholz was "responsible" for Delp's suicide, o
r

even if it could be said to have conveyed the impres-

sion that this was Micki's opinion, the Superior Court

correctly found that there was no genuine dispute that

the Herald quoted Micki accurately, that the Herald

disclosed what she had said, and that readers could

make up their own minds (a) about the validity of Mic-

ki's purported "opinion"; (b) about the validity of

the Herald's purported "opinion"; and (c) whether Mic-

ki or the Herald were actually expressing such an

"opinion." As the Superior Court put it:

Disclosure of the opinions of Micki and oth-

ers is the basis of the opinion/inferences

provided by the Herald to give the reader

the opportunity to make up his own mind in

assessing whether the defendants' published

statement[s] offered a valid opinion as to

the cause of Delp's suicide.

A1776. This was particularly true, of course, where

the Herald had not merely disclosed Micki's verbatim

quotes in full, but had gone out of its way to dis-

close the numerous facts that reflected that those

closest to Delp had no idea why he had taken his life,

41



that the police had no idea, that he had been feeli
ng

depressed and emotional, and that he had left a sui-

cide note expressly taking full responsibility for his

decision and stating that no one else was responsible,

among other things. See pp. 10-13, supra.

As for the headline conveying that Micki had said

that in her view, the fact that Delp would not have

the vocal support provided by Fran Cosmo had motivated

Delp to take his life, the Herald fully disclosed pre-

cisely what Micki had said. As with the rest of the

article, the Herald's disclosure of what Micki had

said, as well as the facts pointing in a different di-

rection, permitted readers to decide for themselves

what Micki's opinion was, and whether it seemed valid.

Moreover, as the Superior Court correctly pointed out,

what Micki and the other sources said were their opin-

ions. A1777. As it also pointed out, despite Scholz's

heated argument that these opinions by Geary and Boch

were "falsely attributed," there was no genuine dis-

pute that, like Micki, they did indeed express these

views to the Herald and stand by them. A1777.13 Indeed,

la Indeed, on March 16, 2007, Goudreau, who was speak-

ing with Boch in the aftermath of Delp's suicide, di-

rectly emailed Scholz, an email which debunks any no-

tion that the Herald had "falsely attributed" the view

42



the Superior Court had before it charts, attached as

Exhibits 1-3 to the Herald's motion for summary judg-

ment, which broke down each of the Herald articles

sentence-by-sentence, and provided the evidence that

formed the basis for each sentence. These included

references to the deposition testimony of Geary and

Boch confirming speaking to the Herald about Delp's

suicide and conveying the views referenced in the ar-

ticle. A366-379, 386-397, 401-403.

Here, as the Superior Court pointed out, Scholz

never identified below, and does not identify now,

what specific undisclosed defamatory facts were pur-

Boch, who had spoken with Goudreau, had transmitted to

the Herald:

I can't explain the pain and suffering you have

caused me and my family, Brad and his family,

Fran Cosmo and his family...When you and I got back

in touch and had e-mailed each other several

times, I told Brad. His response was I can't be-

lieve your trying to reconnect with Tom when I'm

trying to disconnect. He then told me the last

Boston tour was the first time in his life he was

embarrassed to go on stage...The situation sur-

rounding the Doug Flutie show and Cosmo's dismis-

sal were especially difficult for Brad, and the

prospect of another tour weighed heavily on

him—Brad's feelings about this were not something

only the family was privy to. Even Brad's non-

musical friends knew his feelings about the up-

coming Boston tour...Tom, you abused Brad...We could

not keep it under wraps forever.

A989-990, 5362.

43



portedly implied by the Herald. A1776. See Pritsker v. 

Brudnoy, 389 Mass. 776, 782 (1983) ("In the present

case, it is not clear that any undisclosed facts are

implied, or if any are implied, it is unclear what

they are...[or] that they are defamatory"). The Superior

Court had it right: the Herald disclosed the quotes,

views, and the facts on which it based the purported

"opinion" that it purportedly "insinuated." It went

out of its way to disclose a long series of facts and

quotations that cut against any conclusion that it was

Scholz who was "responsible" for Delp's decision. For

this additional reason, summary judgment should be af-

firmed.

IV. THE SUPERIOR COURT'S FINDINGS, SUPPORTED BY THE

UNDISPUTED EVIDENCE, MANDATE SUMMARY JUDGMENT ON

THE ADDITIONAL BASIS THAT SCHOLZ CANNOT MEET HIS

CONSTITUTIONAL BURDEN OF DEMONSTRATING THAT THE

HERALD PUBLISHED ITS ARTICLES WITH "A HIGH DEGREE

OF AWARENESS OF THEIR PROBABLE FALSITY"

The Court did not need to decide whether Scholz

could meet his burden of overcoming the Constitutional

standard that he demonstrate by "clear and convincing

evidence" that the Herald had published its articles

with a "high degree of awareness of their probable

falsity." Lane v. MPG Newspapers, 438 Mass. 476, 485

(2003) (affirming summary judgment where plaintiff

44



"could not sustain his burden" of demonstrating
 "by

convincing clarity" that the defendants entertained

serious doubts about their truth); Miligroom v. News 

Group Boston, Inc., 412 Mass. 9, 11 (1992) (same); 
St. 

Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 730 (1968) (revers
ing

judgment for plaintiff; evidence that reporter had no

personal knowledge of plaintiff's activities, relied

on an affidavit from someone about whose credibility

he had no knowledge and failed to verify information

with other officials "fell short of proving St.

Amant's reckless disregard for the accuracy of his

statements about Thompson"). Although the Superior

Court did not reach the issue, A1778, its findings

based on the undisputed record support affirmance of

summary judgment on an additional ground.

The Court examined Scholz's claim that Micki had

"denied" making the statements the Herald attributed

to her. This claim was a particularly red shade of

red-herring: Micki confirmed that the Herald's quota-

tions of her were accurate. Both she and the Herald

were in accord, of course, that the two paraphrases or

summaries of what Micki conveyed - openly disclosed as

such by the absence of quotation marks - were not ver-

batim quotations. And Micki confirmed at great length

45



that the Herald accurately summarized both what she

had told the Herald at the time, and what her view

continues to be. The Superior Court held:

[D]espite the plaintiff's argument that

these opinions were falsely attributed, the

court is persuaded that there is no genuine

dispute that the statements of Micki and in-

sider friends were actually made, and are

still endorsed by them. That those individu-

als' beliefs about Brad Delp's mental state

were based on their conversations with him

or observations is well-established by the

factual record of the case, as to which

there is no genuine dispute.

The plaintiff denies that Micki Delp made

the statements attributed to her. This judge

had ferreted through the plaintiff's oppos-

ing statements in the record to examine the

source of that denial. This Court has re-

viewed the 2008 deposition of Micki Delp and

finds she disclaimed only two sentences in

which her comments were paraphrased. Plain-

tiff has no reasonable expectation of now

proving that Micki Delp did not make the 

statements that she says she made, and

stands by.14

A1777 (emphasis supplied).

The Court was correct. Micki confirmed over and

over that the Herald's quotations of her had been ac-

curate, and that the two sentences in the March 16th

article paraphrasing what she had said accurately con-

See also A1776 (The statements made by Micki Delp

"have been fully endorsed by her_moreover, everything

that Micki Delp said was her opinion of her ex-

husband's situation based on conversation and observa-

tion").

46



veyed what she had said then and believes now. It was

similarly undisputed that she knew that Delp had told

others very similar things about his feelings about

Scholz, his fear of Scholz and his dread of the upcom-

ing tour with Scholz and without Fran Cosmo.

Where Micki and Delp's other friends had indis-

putably conveyed to the Herald what the Herald report-

ed they had conveyed, Scholz had no reasonable expec-

tation of demonstrating by the requisite "clear and

convincing evidence" that they had published these

views with a high degree of awareness of their proba-

bly falsity. Indeed, even had the Herald incorrectly 

interpreted the views expressed to it by Micki and

others this would not have supported an allegation of

actual malice. Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 290-

292 (1971) (actual malice could not be established

where reporter made a rational but incorrect interpre-

tation of his sources' comments); Veilleux, supra at

113-114 ("Reporters have leeway to draw reasonable

conclusions from the information before them without

incurring defamation liability"); BUCI, supra at 131

(the "deliberate choice of one among many rational in-

terpretations of an ambiguous statement does not cre-

ate a jury question of actual malice").

47



This Court recently affirmed summary judgment in

a commercial disparagement case, reaffirming that even

an erroneous interpretation of data could not meet the

actual malice standard. In HipSaver, Inc. v. Kiel, 464

Mass. 517 (2013), it held that a publisher's interpre-

tation of information that formed the basis of an ar-

ticle could not meet that standard, even where the in-

formation was allegedly flawed. It rejected the argu-

ment that "ignor[ing] or conceal[ing] evidence sug-

gesting that the design of the clinical trial was

flawed" amounted to publishing the challenged state-

ments with a high degree of awareness of their falsi-

ty. Id. at 532.

That concerns may have been raised about the

chosen design does not mean that Dr. Kiel

entertained serious doubts about the truth

of the challenged statements.

Id. at 533.

Faced with the core undisputed facts that the

Herald accurately reported the views that were ex-

pressed to it, and the further undisputed facts that

these views were based on what Delp himself had said,

Scholz resorts to overheated rhetoric to seek to over-

come his daunting burden of demonstrating by clear and

convincing evidence that the Herald published its ar-

48



ticles while entertaining serious doubts about t
heir

falsity. He once again accuses the Herald of "fa
bri-

cat[ing] statements" from its sources. Scholz Br. a
t

37-40. As the Superior Court found after its search
ing

review of the summary judgment record, the Herald d
id

no such thing. Scholz similarly re-attempts the cha
rge

that the Herald "fabricated or materially distorted

many of the statements attributed to Micki Delp."

Scholz Br. at 41-44. The Court correctly observed t
hat

the summary judgment record disclosed that there wa
s

no genuine dispute that Micki had made the statemen
ts

she was quoted as making, that where the Herald 
had

plainly paraphrased her views they had done so c
or-

rectly and that, moreover, those views remained her

views. Simply put, Scholz's charges of "fabrication
"

were themselves fabrications.

Scholz next charges that the Herald "destroyed"

its notes, and that the purported "destruction" 
is ev-

idence of actual malice. First, it was undisputed t
hat

Scholz, who had been represented by a small army of

lawyers and publicists for years, never even contac
ted

the Herald about these articles between their publi
ca-

tion in 2007 and his lawsuit in 2010, and that the

discarding of notes by Fee sometime in that tim
e frame

49



was wholly routine. See Kendall v. The Daily News

Publ'g Co., 2011 V.I. Supreme LEXIS 36, *23-24 (V.I.

2011) (routine discarding of notes "is not sufficient

to clearly and convincingly prove actual malice" where

"at the time [reporter] threw away her notes from her

conversation with [sources] she had no knowledge of

the forthcoming lawsuit"); Torgerson v. Journal Senti-

mental, 200 Wis.2d 492 (1996) (reversing denial of

summary judgment). Indeed, where Scholz had threatened

Micki but not the Herald with a lawsuit, there was no

record retention obligation on the Herald in any

event. Fletcher v. Dorchester Mut. Ins. Co., 437 Mass.

544, 548 (2002) ("Persons who are not themselves par-

ties to litigation do not have a duty to preserve evi-

dence for use by others").

Most fundamentally of all, and as the Superior

Court found, Micki, Geary, and Boch all confirmed the

accuracy of the quotations provided to the Herald

and/or the accuracy of the information contained in

the articles. Where there is no dispute by the wit-

nesses about what they conveyed to the reporter, the

non-existence of notes does not constitute evidence of

actual malice. See, e.g., Chang v. Michiana Tele. 

Corp., 900 F.2d 1085, 1089-1090

50

(7th Cir. 1990) ("Given



the concord of the parties to these conversations on

what was said, any inference from the missing notes

could not supply clear and convincing evidence of mal-

ice"), cited in Murphy v. Boston Herald, 449 Mass. 42,

61 (2007); Biskupic v. Cicero, 756 N.W.2d 649, 660

(Wis. 2008) (Even intentional destruction of notes

could not defeat summary judgment given that the

source confirmed her quotations which formed the basis

for alleged defamation).

Scholz' other attempts to generate a jury issue

on actual malice are similarly invalid. That there

were individuals who disagreed with the Herald arti-

cles does nothing to disturb the undisputed fact that

the Herald reported the views expressed; otherwise

there would always be a viable actual malice claim.

See, e.g., Gray, supra at 252 (rejecting argument that

actual malice satisfied by evidence of "axe to grind"

or that defendant failed to report that certain

sources had no knowledge of any misconduct by plain-

tiff); Lluberes v. Uncommon Prod. LLC, 740 F. Supp.2d

207 (D. Mass. 2010) ("[T]he fact that [the source] was

involved personally in the controversy does not make

the defendants reckless for reporting the information

obtained from him"). Nor does the fact that some four

51



(4) years after the articles were published the par-

ties learned about an incident involving Delp's fian-

cee's sister render the articles published in March

2007 false, let alone retroactively supply evidence

that the Herald published them at the time with the

required high degree of awareness of their probable

falsity. Bose Corp. v. Consumers Union, 466 U.S. 485,

512 (1984); Martin v. Roy, 54 Mass. App. Ct. 642, 648

(2002) (affirming exclusion of post-article emails on

the issue of actual malice; "an email some four years

after the publication of Roy's article was [not] rele-

vant to a determination of Roy's state of mind at the

time of publication of the article in 1993"); Secord

v. Cockburn, 747 F. Supp. 779, 797 (D.D.C. 1990)

("[I]t is hornbook libel law that post-publication

events have no impact whatsoever on actual mal-

ice-since the existence or non-existence of such mal-

ice must be determined at the date of publication").

V. THE SUPERIOR COURT CORRECTLY DISMISSED SCHOLZ'S

INTENTIONAL INFLICTION OF EMOTIONAL DISTRESS

CLAIM

Where a plaintiff suffered from pre-existing

symptoms predating the damage allegedly caused by a

defendant, he must demonstrate causation through ad-

missible expert testimony--as opposed to his own per-

52



sonal belief--in order to avoid summary judgment. See,

e.g., Theresa Canavan's Case, 432 Mass. 304, 316

(2000); Andrade v. Jamestown Hous. Auth., 82 F.3d

1179, 1187-1188 (1st Cir. 1996) (affirming dismissal of

emotional distress claim where plaintiff, who had a

host of pre-existing symptoms, provided no "expert

medical testimony that her symptoms were in fact

caused by" the defendant),

Scholz, who never saw a psychiatrist or counselor

of any kind and disclaimed any emotional maladies in

sworn documents submitted to the United States Govern-

ment, claimed that his purported emotional distress

from the articles manifested itself through precisely 

the same various physical and emotional symptoms from

which he had suffered for years before the articles,

including in the months immediately preceding their

publication. The undisputed evidence from Scholz' own

medical records and treating physicians established

that these pre-existing symptoms were caused by a

plethora of pre-existing chronic diseases, infections,

injuries, and conditions.15 It was also undisputed that

is None of Scholz' treating physicians could testify

that there was any objective difference between

Scholz' symptoms before the articles and his symptoms

after them. Nor could they testify that anything the

53



after March 2007, but before he sued the Herald,

Scholz asserted in various lawsuits, including under

oath, that other individuals were the cause of his

purported emotional distress. A1525-1528. Quite apart

from the fact that dismissal of Scholz's emotional

distress claim was warranted by dismissal of his defa-

mation claim, dismissal of that claim was independent-

ly warranted.

VI. THE SUPERIOR COURT DID NOT ERR IN AWARDING ROU-

TINE DEPOSITION AND RELATED COSTS REASONABLY NEC-

ESSARY TO THE HERALD'S DEFENSE

In his effort to void the award of $132,000 in rou-

tine deposition and related costs that the Superior Court

found to be reasonably necessary to the Herald's defense,

Scholz argues that the deposition costs must be reasona-

bly necessary to the summary judgment decision itself in

order for them to be taxable.16 He is incorrect. See,

e.g., Mass. R. Civ. P. 54(e) (deposition costs are

taxable "whether or not the deposition was actually

used at the  trial") (emphasis added); Federico v. Ford

Herald did "caused" or worsened any of the pre-

existing symptoms. A1451-1512, 1529-1534.
16 However, the assessed costs included those associat-

ed with depositions that: (1) Scholz noticed and be-

lieved were necessary; (2) both parties noticed and

used at summary judgment; and/or (3) the Herald used

at summary judgment and that the court expressly re-

lied on in entering summary judgment. A1798-1812.

54



Motor Co., 67 Mass. App. Ct. 454, 456 (2006) (in
 af-

firming costs, court rejected argument that depositi
on

costs were unreasonable because defendant eventually

settled and was released as a party).

CONCLUSION

For each of the foregoing reasons, summary judg-

ment in favor of the Herald Parties should be affirm
ed

as well as the Superior Court's award of routine costs

in their favor.

April 30, 2014

Respectfully submitted,

Boston Herald, Inc., Gayle Fee

and Laura Raposa,

By eir attor

Jeffry. Robbns, BBO #421910

Josep J. Lipch tz, BBO #632637

MINTZ, EVIN, COHN, FERRIS,

GLOVSKY AND POPEO, P.C.

One Financial Center

Boston, MA 02111

(617) 542-6000

55



CERTIFICATE OF COMPLIANCE 

PURSUANT TO MASS. R. APP. P. 16(k) 

Pursuant to Mass. R. App. P. 16(k), I, Jeffrey S.

Robbins, counsel for Appellees the Boston Herald, In
c.

Gayle Fee, and Laura Raposa hereby certify that

Appellees' brief complies with the rules of court that

pertain to the filing of briefs, including, but not

limited to M.R.A.P. 16(a), 16(e), 16(f), 16(h), 18,

and 20.

Jef ey S. obbins

CERTIFICATE OF SERVICE

I, Jeffrey S. Robbins, certify that, on

Appellees the Boston Herald, Inc., Gayle Fee,

Laura Raposa, served copies of the foregoing

hand delivery on this 30th day of April 2014,

counsel for the Plaintiff-appellant at:

Nicholas Carter,

Todd & Weld

28 State Street

Boston, MA

Esq.

behalf of

and

brief via

to


